Dansk

Komma

02. december 2021 af StudieportalenErMinLifeSaver - Niveau: 9. klasse

Hej :)

Jeg har lidt problemer med kommaer og er blevet i tvivl.

Jeg ved at man skal stætte komma, hvis der er et grundled og et udsagnsled på begge sider.

Man skal også bruge reglen med at sætte jeg foran udsagnleddet, men kan man godt sige "at", istedet?

Jeg har skrevet det her i en stil:

Erik er så traumatiseret af hans barndom, at det kommer som et naturligt instinkt at slå tankerne fra og overleve.

Skal der være flere kommaer, end det jeg har sat, evt. før numer 2 "at"?

På forhånd tak for hjælpen


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. december 2021 af ChristofferTJ

Sætningen er perfekt i forhold til kommaer, der skal ikke komma foran at nr. 2, da det bruge som et udsagnsord her "at slå", ellers skriver man normalt komma foran at. 

Det jeg har problem med er, at du skriver HANS BARNDOM i stedet for sin barndom, min dansk lærer blev altid sur over sin/hans/hendes fejl. Her indsat fra sproget.dk:

"Hans, hendes eller sin

Brug sin når den der ejer noget, er subjekt (grundled) i sætningen:
Drengen tog altid sin kasket omvendt på (hvis du skriver hans, er det en andens kasket).
Søren gav sin hund et kødben (hvis du skriver hans, er det en andens hund)."

Så grammatisk set er det som om, at du skriver Erik er traumatiseret over en anden persons barndom.


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. december 2021 af OliverHviid

Husk nu at det også kommer an på hvilket kommasystem man bruger. Hvis man anvender startkommaet (det grammatiske komma), så skal kommaet rigtigt nok placeres efter barndom, men hvis man ikke bruger startkommaet, så skal det fjernes.


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. december 2021 af Stygotius

Det hedder "Erik er så traumatiseret af sin barndom at det kommer som et naturligt instinkt at slå tankerne fra og overleve."

Ordene "sin" og"hans/hendes" er såkaldt refleksive  pronominer, dvs. at de refererer til sætningens subjekt.

Sagt på en  anden måde: Hvis den eller det det, som har et tilhørsforhold,  "tilhører" grundleddet, bruger man "sin/sit/sine". Ellers bruger man "hans/hendes". Hvis subjektet er i flertal, bruger man "deres" (dvs. ikke: "Børnene var glade for sin nye lærer" men: Børnene var glade for deres nye lærer)


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. december 2021 af Stygotius

Naturligvis har OliverHviid ret.

Man kan også sige det lidt firkantet og  forenklet: 

Man har aldrig komma ved "at" foran en navnemåde  -kun foran en sætning.

NB. Dansk Sprognævn anbefaler alle ikke at anvende startkomma da der kun kan siges noget dårligt om det. Brugen af det er valgfri.


Svar #5
03. december 2021 af StudieportalenErMinLifeSaver

Tusind tak for hjælpen med komma, og tak for at sige at der skal stå "sin", det laver jeg også altid fejl med :)

Ville ønske at jeg kunne lade være med at bruge startkomma, men det er det eneste min lærer siger, at vi må bruge, hun har ikke engang undervist os i det andet:(


Svar #6
03. december 2021 af StudieportalenErMinLifeSaver

Ville bare lige sige tak igen, fandt lige ud af at jeg havde skrevet "hans" 16 gange :)


Brugbart svar (2)

Svar #7
03. december 2021 af Stygotius

Selv tak. Enhver lærer har pligt til at undervise i alle de gældende komma- og tegnsætningsregler.

Hvis han/hun ikke gør det, er er tale om ren pligtforsømmelse, som du roligt kan klage over til skolens ledelse,  -klage over at læreren ikke gør sin pligt.

Ifølge Dansk Sprognævn er det valgfrit om man vil anvende startkomma eller ikke. Det må altså  ALDRIG regnes for forkert ikke at bruge startkomma. 

Årsagen til at det er tåbeligt og frarådes af (næsten) alle sprogfolk, er først fremmest at det gør det umuligt at skelne mellem en bestemmende og en parentetisk henførende bisætning.

Du skulle forlange af din lærer at han/hun fortalte om (reglerne for) brugen af startkommaet og om hvad et startkomma er for en ting. Det har klassen krav på at få at vide.

P.S. En lærer simpelthen ikke sige at I skal bruge startkomma.


Svar #8
05. december 2021 af StudieportalenErMinLifeSaver

Mange gange tak for at informere mig om det, jeg tager en sank med min lærer om det imorgen :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. december 2021 af ChristofferTJ

Det er noget af en overdrivelse haha

Svar #10
05. december 2021 af StudieportalenErMinLifeSaver

Altså en snak om kommareglerne, ikke det andet :)


Skriv et svar til: Komma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.