Dansk

Retning af tekst

09. december 2021 af ANIDA01 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Er der nogen, der er så behjælpelige, at læse min tekst igennem omhanlende Henrik Pontoppidan, og rette for eventelle fejl- det ville være en kæmpehjælp.

På forhånd mange tak.

vh

Teksten kommer her :

Henrik Pontoppidan er født d. 24. juli 1857 i Fredericia, men voksede op i Randers, hvor han i 1863 flyttede til, da hans fader fik embede ved Sct. Mortens Kirke. Han er bror til brødrene Erik og Knud - Pontoppidan som begge var længere, samt præsten og forfatterne, Morten Pontoppidan. 

I år 1873 tog Henrik P. sin realeksamen fra Randers Lærde Skole og rejste året efter til København for at uddanne sig til ingeniør som blot 16-årig, dog varede det kun til år 1877, hvor han valgte at opgive studiet, hvilket også var kort efter hans faders død. I perioden derefter arbejdede han som højskolelærer på hans brors, Morten Pontoppidans, højskole, men det varede heller ikke længe, før han sprang ud som fuldtidsforfatter. Kort efter (1881) debuterede han med sin første novelle og blev samme år gift med gårdmand datteren, Mette Marie Hansen, dog var deres ægteskab “problematiske” og de blev skilt år 1892. Tilsammen nåede de at få 2 børn, hvoraf den ene døde som spæd. Samme år blev han gift med Antoinette Kofoed, som han fik 2 børn med. Det var også i den periode, han “skiftede” sin genre - han gik fra kun at skrive noveller om den aktuelle situation på landet til, at han begyndte at tage mere klassiske eksistentielle temaer op. 

Henrik Pontobiddans værker var som de flestes andre på daværende tidspunkt i det moderne gennembrud præget af realismen.

I år 1943 ( 21. aug.) i en alder af 86 år dør Henrik Pontoppidan i Ordrup af ukendt årsag. 



 

Det Henrik Pontoppidan bl.a. er kendt for er, at han modtog Nobelprisen i litteratur i år 1917 for hans autentiske beskrivelser af dagligliv i Danmark.

Henrik Pontoppidan var en meget kendt dansk forfatter og samfundskritiker. Hans værker beskæftigede sig især med menneskeskæbner, de sociale klasser og det danske samfund generelt. 

Henrik Pontoppidan skrev primært romaner. De bøger han skrev gennem sin ungdom var meget samfundskritiske og om at sætte problemer under debat, hvilket de også gjorde. Noget Henrik Pontoppidan er kendt for, er hans nøgleord : realisme og ironi, som han brugte meget i sine fortællinger.

Henrik Pontoppidans mest kendte værker i perioden “det moderne gennembrud” var : “Fra Hytterne”, “Det Forjættede Land” og “Det ideale hjem”. I novellerne fortæller han med stor kundskab for ironi de sociale og realistiske omstændigheder, der finder sted på daværende tidspunkt. Henrik Pontoppidan selv betragtede dem som en trilogi – et forsøg på at give et samlet billede af samtidens Danmark gennem skildringer af menneskeskæbner, der udtrykker tidens sociale, religiøse og politiske brydninger. Disse værker var stærkt samfundskritiske og satte samfundsproblemer op i debat.


 

Ligeledes er 3 af de største og mest kendte romaner nemlig : “Det forjættet Land”, “Lykke-Per” og “de dødes rige”, som oprindeligt blev udgivet i hhv. år 1912, 1898 og 1891. Det der er fælles for de 3 bøger er, at de skildrer tilværelsens grundvilkår og viser, hvordan det enkelte menneske er henvist til at handle efter sin natur og sin kulturelle baggrund.

Hvis vi tager udgangspunkt i “Lykke-Per”, så er dette en “psykologisk udviklingsroman”, da vi læsere er vidne til hovedpersonens personlige udvikling ( i dette tilfælde Pers udvikling ) ud fra en psykologisk forståelse. “Lykke-Per” blev udgivet ca. 8 år efter det moderne gennembrud, dvs. fortællingen belyser dermed tidsbilledet af Danmark i den givne periode, og teksten kan altså betragtes som et vidende værk til en periode i den litteraturhistoriske udvikling i Danmark.

Hovedpersonen,Per, flytter væk fra det øde i Jylland samt hans meget kristne familie med hensigt på at studere til ingeniør i København, da han gerne vil realisere sit energiprojekt baseret på vind og bølgeenergi, i håbet om at kunne modernisere dele af Jylland samt give økonomisk vækst. I mellemtiden skaber Per sig et venskab til drengen, Ivan, hvis søster, Jacoba, han forelsker sig i. Da Per ikke formår at opnå sine mål mht. studiet i Danmark, tager han til Tyskland, dette varer ikke længe, før, Jacoba, får en abort i Schweiz - og dør. Efterfølgende tager Per tilbage til Jylland, og på denne rejse møder han sin daværende kone, Inger, og de får da 2 børn. Per og Inger flytter til Jylland, hvor han bl.a. får sin drøm om at modernisere dele af Jylland i opfyldelse, og det lykkes ham, indtil han dør af kræft.

Det budksabet med “Lykke-Per” er, at lysten til frigørelser er stor, men er besværlig at opnå på baggrund af arv og miljø.

Noget Henrik Pontoppidan gik meget op i, og som H.C. Andersen også gik op i, var om det var arven eller miljøet der bestemte, hvad man blev og fik udrettet i sit liv, dog vil det ikke sige, at H.C. Andersen og Henrik Pontoppidan minder om hinanden på den måde - tværtimod. De er modsætninger af hinanden mht. deres teorier.Henrik Pontoppidan mente, at det udelukkende var miljøet, der skabte individet (hvert enkelt menneske), hvorimod H.C. Andersens teori var, at det udelukkende var arven, der skabte os mennesker til dem, vi er.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2021 af Quarr

Nej tak. :)

- - -

Ja

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. december 2021 af Stygotius

Du har helt  sikkert ikke skrevet dette selv......og sproget er afgjort ikke  godt..


Svar #3
10. december 2021 af ANIDA01 (Slettet)

Og hvad får dig så lige til at tro, det ikke er mig, der har skrevet teksten ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. december 2021 af Stygotius

Formuleringerne er ikke lavet af en elev i 1.G men er kopieret af efter en trykt tekst, og man har lavet en smule om  på enkelte ting for at få det hele til at se troværdigt ud.


Svar #5
10. december 2021 af ANIDA01 (Slettet)

#4

Formuleringerne er ikke lavet af en elev i 1.G men er kopieret af efter en trykt tekst, og man har lavet en smule om  på enkelte ting for at få det hele til at se troværdigt ud.

Det er sådan, at jeg af min lærer har fået af vide, at jeg SKAL bruge google til at søge information ( selvfølig af troværdige kilder), men teksten er IKKE kopieret direkte - jeg har læst meget, og fra det har jeg fået viden, som jeg da har brugt til at skrive min tekst. 

Så ja, formuleringen er mere eller mindre min. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. december 2021 af Stygotius

Denne tekst er et rent plagiat,  som er forsøgt skjult ved at ændre nogle få mindre vigtige ting i teksten for at få det til at se ud som om den er din egen mens det i virkeligheden bare er en kun lidt ændret kopi. Hvad skal din lærer bruge det svindelnummer til??  Skal han/hun  give dig en bedømmelse af noget som ikke du men en anden har lavet. Hvad kan du bruge lånte fjer til ?? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. januar 2022 af CeciliaaM

Har du afleveret den?; hvis du ikke har, har jeg nogle rettelser :) 


Skriv et svar til: Retning af tekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.