Matematik

Maple hjælp

29. december 2021 af louisesørensen2 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude,

Jeg skal solve for lambda, men Maple lader mig enten ikke gøre det ellers så giver det lambda=0....

Er der nogen som har nogle forslag?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. december 2021 af Anders521

#0 Solve-funktionen i Maple (og i andre CAS-værktøjer) bruges i forbindelse med at løse ligninger (og uligheder). I dit billede har du, i det første argument, ikke skrevet en ligning, men blot et udtryk.


Svar #2
29. december 2021 af louisesørensen2

Selvom jeg omskriver udtrykket eller sætter det lig 0, så kan jeg stadig ikke løse..


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. december 2021 af Anders521

#2 Men λ = 0 er en løsning, hvis udtrykket sættes til at være nul.


Svar #4
29. december 2021 af louisesørensen2

Jamen, jeg er interesseret i at isoler mht \lambda.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. december 2021 af Anders521

#4 Men at løse en ligning mht. λ svarer til at isolere mht. λ. Du har vel bemærket, at hvis udtrykket sættes til være nul, har du på venstresiden to størrelser ganget sammen, dvs. to faktorer, hvis produkt er nul. Bruges nul-reglen må en eller begge faktorer være nul. 

Sættes den første til at være nul, fås λ = 0. Sættes den anden til at være nul, fås du også λ = 0.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. december 2021 af ringstedLC

Udtrykket sat lig 0 og "λpay" → λ pay = λ · pay:

\begin{align*} 0=\left ( \frac{\lambda\cdot pay}{w_1} \right )^{a}&\cdot \left ( \frac{\lambda \cdot (p-pay)}{w_2} \right )^{1-a} \\ \Rightarrow \left ( \frac{\lambda\cdot pay}{w_1} \right )^{a}=0 & \vee \left ( \frac{\lambda \cdot (p-pay)}{w_2} \right )^{1-a} =0 \\ \frac{\lambda\cdot pay}{w_1}=0 &\vee \frac{\lambda \cdot (p-pay)}{w_2}=0\\ \lambda &=0 \end{align*}

En (korrekt) omskrivning ændrer jo ikke noget, så det må give det samme "umulige" resultat.

\begin{align*} Q &= \left ( \frac{\lambda\cdot pay}{w_1} \right )^{a}\cdot \left ( \frac{\lambda \cdot (p-pay)}{w_2} \right )^{1-a}\;,\;Q\neq 0 \\ &= \lambda ^{a}\cdot \left (p_1\right )^{a}\cdot \lambda ^{1-a}\cdot \left (p_2 \right )^{1-a} \\ \lambda ^{a}\cdot \lambda ^{1-a} &= Q\cdot \left (p_1\right )^{-a}\cdot \left ( p_2 \right )^{a-1} \\ \lambda &= Q\cdot \left ( p_1 \right )^{-a}\cdot \left ( p_2 \right )^{a-1} \\ \end{align*}

må være en mulighed.


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. december 2021 af MandenMedMangeHatte


Skriv et svar til: Maple hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.