Matematik

Bestem ligning for tangent til graf for f i punktet P(1,10)

29. januar 2022 af SilkeBolander - Niveau: A-niveau

Hej jeg sidder med det ehr spørgsmål som en del af forberedelsen til terminsprøver, men den her opgave forvirrer mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. 

På forhånd tak:)

Brugbart svar (1)

Svar #1
29. januar 2022 af OliverHviid

Anvend formlen y= f '(x0)(x-x0)+f(x0)

Du kender allerede x0 og f(x0) der hhv. er 1 og 10. Udregn f '(x0) ved at indsætte x= 1 og y=  10 i differentialligningen, dvs. i y'. Man får så y'= 1*10+5= 15. Indsæt det på f ' (x0)s plads, og udregn så y som er tangentligningen til grafen for f i punktet P(1, 10)

Brugbart svar (1)

Svar #2
29. januar 2022 af mathon

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. januar 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll}\textbf{a)}\\& y=& \left(x_o \cdot y_o+5 \right )\left(x-x_o \right )+10=\\\\&&\left(1 \cdot 10+5 \right )\left(x-1 \right )+y_o \\\\&&15\cdot \left(x-1 \right )+10=\\\\&& 15x-5 \end{array}

Brugbart svar (1)

Svar #4
29. januar 2022 af SauIGoodman

amen altså... 

Svar #5
29. januar 2022 af SilkeBolander

amen altså... 

hvad??:)

Brugbart svar (1)

Svar #6
30. januar 2022 af SauIGoodman

Det ikke til dig, det må du undskylde.

Det jeg bliver muggen over er, at man i #1 giver et godt brugbart svar, som skal motivere en til at prøve selv hvorefter man i #3 kommer og bare giver svaret uden noget ræsonnement. Jeg kan ikke udtale mig, om du faktisk fik noget ud af #3's løsning, men det ikke første gang, at denne person bare giver svaret til folk. 

Skriv et svar til: Bestem ligning for tangent til graf for f i punktet P(1,10)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.