Geografi

Forklar hvordan det kan være at vi for 20 år siden hørte at der snart ikke var mere olie, og i dag hører vi det samme? (Figurerne skal anvendes i forklaringen)

31. januar 2022 af reinhold6 - Niveau: C-niveau

jeg er rigtig dårlig til at aflæse graften på billede da jeg ikke forstå hvad jeg skal aflæse og skrive som forklaring er der nigen der kan hjæle med denne opgave i geografi :) 

på forhånd tak

Vedhæftet fil: Billede1.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. januar 2022 af ringstedLC

x-aksen går fra dengang man opdagede, hvad olie kan bruges til, og til 2004. Tidligere var prisen på landbrugsjord i USA, hvor der sivede olie op i græsset lavere end på anden jord. Kvæget kunne jo ikke få noget at æde...

y-aksen er prisen i US dollars på en td. olie (en bestemt mængde for handel med råolie).

Der er så indsat historiske begivenheder (krige, nye olielande m.m), der har påvirket olieprisen.

Eksempel: I 70'erne havde vi "energikrisen" med bilfrie søndage og iskolde styrtbade. Krisen havde intet at gøre med mangel på energi, men derimod dens pris. De olieproducerende arabiske lande satte prisen op som et resultat af Yom Kippur krigen og da især den vestlige verden var blevet meget afhængige af importeret olie fra Mellemøsten blev det til en krise. Det var altså ikke energien, der var mangel på, men pengekassen, der var ved at blive tom.

Grafen er sikkert ment som inspiration til dit eget svar på spørgsmålet.

Bemærk iøvrigt hvordan prisen påvirkes af krige i den sidste halvdel af det 20. århundrede, mens de to verdenskrige dårligt anes. Det kunne skyldes brugen af olie til fly og biler.


Svar #3
01. februar 2022 af reinhold6

Takker for hjælpen :)


Skriv et svar til: Forklar hvordan det kan være at vi for 20 år siden hørte at der snart ikke var mere olie, og i dag hører vi det samme? (Figurerne skal anvendes i forklaringen)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.