Fysik

absorptionsspektrum + overfladetemperatur af Vega

07. februar 2022 af KatieTøsen - Niveau: B-niveau

Jeg forstår ikke simpelthen ikke hvordan at jeg skal kunne måle Stjernen Vegas overfladtemperatur ud fra dette skema. Samt, hvordan man forklarer absorptionsspektrum, hvis nogen kan hjælpe? ??


Svar #1
07. februar 2022 af KatieTøsen

Jeg har ikke længere brug for hjælp i opgave B, da jeg blot tog brug af Wiens forskydningslov (λmax = (2,989·10-3 m·K)/Te). Men jeg kunne stadig godt tænke mig hjælp i opgave A, altså forklaring af at det også er et absorptionsspektrum. <3


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. februar 2022 af Sveppalyf

Du skal bruge Wiens forskydningslov:

λmax = 2,989*10-3 m*K / T  <=>

T = 2,989*10-3 m*K / λmax

λmax er der hvor kurven har sit toppunkt. Det er vist ca. 500 nm. Dette giver os

T = 2,989*10-3 m*K / 500*10-9m = 5978 K

At det er et absorptionsspektrum, kan du se ved at der er nogle tydelige "dyk" på kurven ved nogle bestemte bølgelængder. Dette svarer til at der er nogle atomer der absorberer fotoner med bestemte bølgelængder for derefter at excitere til et højere energiniveau. En stjerne består hovedsageligt af brint, så de tydeligste dyk på kurven svarer nok til nogle af brints elektronovergange (og de mange små dyk kommer fra nogle af de mange andre stoffer der er i en stjerne.)


Svar #3
07. februar 2022 af KatieTøsen

du er en stjerne <3 tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. februar 2022 af AngelOneOne

Hej,

I forhold til resultatet i #2, skal du være opmærksom på, at Vegas overfladetemperatur er noget varmere end det der er beregnet ud fra grafen. Vega har en overfladetemperatur der er 9.602 K. Grafen der er i opgaven, ligner faktisk mere grafen for Solen - Vegas toppunkt ligger omkring 300 nm (302 nm faktisk) og bruger du 300 nm i Wiens strålingslov får du en overflade temperatur på 9.666 K.

Det kan du jo eventuelt gøre opmærksom på, at score nogle billige point hos læren :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. februar 2022 af AngelOneOne

I forhold til #4, skal jeg lige nævne at grafen her ikke er et absorptionsspektrum (der er ikke nogle 'dyk' i grafen) - det er et 'black body' spektrum (der bare viser at Vega ikke er et perfekt 'black body' objekt), men det ændrer ikke på, at λmax for Vega ligger på de 302 nm, også i et absorptionsspektrum.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. februar 2022 af Sveppalyf

Jeg synes nu nok at der er nogle dyk på grafen som passer meget godt med Balmerserien.

https://fysikab2.systime.dk/?id=141


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. februar 2022 af AngelOneOne

#6 - Det skrev jeg heller ikke der ikke var. Jeg skrev at grafen ikke stemmer overens med virkeligheden. Vega topper ved 302 nm og ikke ved 500 nm som grafen viser. Grafen er derfor ikke for Vega, men ligner mere en graf der svarer til Sosen, som topper omkring de 500 nm. Og grafen jeg henviste til, var den jeg havde postet som ikke har nogle dyk. :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: absorptionsspektrum + overfladetemperatur af Vega

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.