Samfundsfag

Argumenter for om hvad er værd mellem en mønt eller en seddel

14. februar 2022 af Stela2323 - Niveau: 9. klasse

Jeg har en opgave for, og jeg forstår den ikke helt, jeg har prøvet på at søge om det på Google, men der er ikke noget resultat om det. Jeg ville gerne have nogle argumenter for hvad er værd mellem en mønt eller en seddel? 
 

hvis der er en da kan hjælpe, pls svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2022 af ringstedLC

Det er måske fordi hverken Google eller fx jeg forstår, hvad du mener. Vedhæft et godt billede af hele opgaveteksten.


Svar #2
14. februar 2022 af Stela2323

Jeg har vedhæftet et billede. (Undskyld for, hvis du ikke forstår mig helt, jeg har lidt problemer med at skrive, da jeg er ordblind)


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. februar 2022 af SuneChr

Den største værdi den danske mønt har er 20 kr. og den mindste danske pengeseddels værdi er 50 kr.
Værdien mellem de to betalingsmidler må så være 30 kr.
Det er nok ikke det, der spørges om. Så lad os få den igen.
Nåh, # 2 kom lige ind.
Til fastelavn er mønter nok bedst, da de rasler. Folk hører ikke sedlerne. Ha. Ha.
Sedler er som en HJEM IS bil uden klokke. Ha. Ha.
Plat eller Krone dur ikke rigtigt med sedler.
 


Svar #4
14. februar 2022 af Stela2323

Jeg har vedhæftet et nyt billede, som måske kan forklare mere om, hvad min opgave går ud på.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. februar 2022 af jl9

Hvis de fleste indbyggere i "landsbyen" tror på og har tillid til "valutaen", så er det valutaens beløb på mønten/sedlen der afgør hvad den er værd, og man tænker ikke på hvad møntens/sedlens materiale er værd.


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. februar 2022 af SuneChr

Da vi blev lidt klogere på spørgsmålet og kan sætte spøg til side, # 3, er det nok godt at vide, at det
danske ord, penge, er en afledning af det latinske pecú, der betyder kvæg. Og hvorfor nu det?
I oldtiden var landbruget det, befolkningen kunne opretholde livet ved og antallet af besætninger,
herunder kvæg, var et mål for familiens velstand. Det udviklede sig op igennem tiden ...
I mange lande anser man i dag også gårdens besætning som et mål for, hvor velstående man er.
Ja, prøv nu selv i gruppen at fortsætte historien om hvordan penge forandres op til vor tid.

Hvorfor opretter du samme tråd igen?
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2039185  


Svar #7
14. februar 2022 af Stela2323

#6
Da vi blev lidt klogere på spørgsmålet og kan sætte spøg til side, # 3, er det nok godt at vide, at det
danske ord, penge, er en afledning af det latinske pecú, der betyder kvæg. Og hvorfor nu det?
I oldtiden var landbruget det, befolkningen kunne opretholde livet ved og antallet af besætninger,
herunder kvæg, var et mål for familiens velstand. Det udviklede sig op igennem tiden ...
I mange lande anser man i dag også gårdens besætning som et mål for, hvor velstående man er.
Ja, prøv nu selv i gruppen at fortsætte historien om hvordan penge forandres op til vor tid.

Hvorfor opretter du samme tråd igen?
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2039185



Jeg er ny til studieportalen, så jeg ved ikke lige helt hvordan tingene fungere, jeg havde ikke lige helt vidst at da var folk da havde svarer mig da jeg lagde det andet spørgsmål.

Brugbart svar (0)

Svar #8
14. februar 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. februar 2022 af ringstedLC

#2: Trist at høre. Jeg prøvede at skrive taste spørgsmålet præcist på Google, men det gav faktisk ikke rigtig noget brugbart.

Normalt vil en pengeseddel have større købekraft end en mønt.

Men værdi er ikke altid lig købekraft:

- Sedler duer ikke til plat eller krone.

- Den svagtseende kan ikke høre, at han taber en seddel.

- Mine tobaksdåser kan ikke åbnes med en seddel.


Brugbart svar (1)

Svar #10
15. februar 2022 af SuneChr

# 0
Her skal du bare se og høre:
https://www.youtube.com/watch?v=5JBG65LNUVg
fra en af mine yndlingsfilm, CABARET.
(Sangen herfra kan I evt. bruge i forbindelse med fremlæggelsen af Jeres arbejde.)
 


Skriv et svar til: Argumenter for om hvad er værd mellem en mønt eller en seddel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.