Fysik

Ladningsvægt.

16. februar 2022 af VanessaAndersen - Niveau: A-niveau

Hej. 

Er der en, som kan forklare mig, hvordan jeg kan løse opgave b. Opgaven oplyser ikke spændingsfaldet, så ved ikke helt hvordan jeg skal bestemme ladningen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. februar 2022 af peter lind

Brug columbs lov


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. februar 2022 af louisean

Jeg er igang med en ligende opgave. Hvordan kan jeg beregne Q?


Svar #4
16. februar 2022 af VanessaAndersen

#2 

Når ladningen stadig er ukendt, hvordan kan jeg berene Q-værdien?

Ladningen er nemlig den der skal findes som næste


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. februar 2022 af mathon

\small \small \begin{align*} \frac{1}{4\pi\varepsilon _o}\cdot \frac{q^2}{r^2}&=m\cdot g\cdot \tan(\alpha)\\ q&=\left (m\cdot g\cdot \tan(\alpha)\cdot 4\pi\varepsilon _o\cdot r^2 \right )^\frac{1}{2}\\ q&=\left (\left ( 0.0025\;kg \right )\cdot \left (9.82\;\frac{N}{kg} \right )\cdot \tan(15\degree)\cdot 4\pi\cdot \left (8.85\cdot 10^{-12}\;\frac{C^2}{N\cdot m} \right ) \cdot\left ( 0.20\;m \right )^2 \right )^\frac{1}{2}=\\\\ q&=3.83\cdot 10^{-7}\;C\\\\&\qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \begin{array}{lllll}\textup{enheden Farad:} \qquad F=\frac{C}{V}=\frac{C}{\frac{J}{C}}=\frac{C^2}{J}=\frac{C^2}{N\cdot m}\end{array} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. februar 2022 af mathon

tastekorrektion:

\small \begin{align*} \frac{1}{4\pi\varepsilon _o}\cdot \frac{q^2}{r^2}&=m\cdot g\cdot \tan(\alpha)\\ q&=\left (m\cdot g\cdot \tan(\alpha)\cdot 4\pi\varepsilon _o\cdot r^2 \right )^\frac{1}{2}\\ q&=\left (\left ( 0.0025\;kg \right )\cdot \left (9.82\;\frac{N}{kg} \right )\cdot \tan(15\degree)\cdot 4\pi\cdot \left (8.85\cdot 10^{-12}\;\frac{C^2}{N\cdot m^2} \right ) \cdot\left ( 0.20\;m \right )^2 \right )^\frac{1}{2}=\\\\ q&=3.83\cdot 10^{-7}\;C\\\\&\qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \begin{array}{lllll}\textup{enheden:} \qquad \frac{F}{m}=\frac{C}{V\cdot m}=\frac{C}{\frac{J}{C}\cdot m}=\frac{C^2}{J\cdot m}=\frac{C^2}{N\cdot m^2}\end{array} \end{align*}


Skriv et svar til: Ladningsvægt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.