Kemi

Ligevægtopstilling

17. februar 2022 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har vedhæftet et fil, hvor jeg ikke forstår hvordan det  at lægge amount of equilbrium sammen giver 1+a. Hvordan bliver (1-a)n+2an=1+a?

Jeg forstår ikke hvordan det markeret med pink opnås når vi reducere. Og hvorfor p standard stadig liggeer divderet med nævneren ved p_Br2. Da tælleren har to standard tryk og nævneren har en standard tryk, burde standard trykket i nænveren ikke forsvinde?

Nogen der kan hjælpe?

Vedhæftet fil: pni.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2022 af Heptan

Det er rigtigt nok, det de har gjort ved p_Br2.

Benyt at

\frac{\left ( \frac{a}{b} \right )}{\left ( \frac{a}{b} \right )}=\frac{1}{\left ( \frac{a}{b} \cdot \frac{b}{a}\right )}

Ved det med pink, så husk at

\left ( \frac{a}{b} \right )^2=\frac{a^2}{b^2}

Svar #2
17. februar 2022 af Amalie1234324

Jeg kender godt disse brøkregneregler, men kan ikke se hvordan de er brugt overhoved.

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. februar 2022 af Heptan

Prøv at forkorte udtrykket i hånden, og se om du får det samme som dem

Svar #4
17. februar 2022 af Amalie1234324

Det har jeg fået gjort flere gange, og sættet fast i den timevis. Kan der vises hvordan det skal gøres?

Svar #5
18. februar 2022 af Amalie1234324

Når (p/p)^2 giver det så (p^2/p^2) og hvordan bliver ((1-a)*p/1+a))*p=1-a*1+a. Sidder virkelig fast i opgaven.

Svar #6
18. februar 2022 af Amalie1234324

Burde det røde amrkeret på billedet i det vedhæftet ikke gå ud?

Vedhæftet fil:røde.png

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. februar 2022 af Heptan

Når (p/p)^2 giver det så (p^2/p^2) og hvordan bliver ((1-a)*p/1+a))*p=1-a*1+a. Sidder virkelig fast i opgaven.

Prøv at skrive flere parenteser, fx omkring (1-a), ellers går det galt. De bruger den første regneregel jeg skrev, og så udvider de parenteserne bagefter.

Brugbart svar (0)

Svar #8
18. februar 2022 af Heptan

Burde det røde amrkeret på billedet i det vedhæftet ikke gå ud?

Der er to 1/po i tælleren (bemærk kvadratet) og én i nævneren. Så det er kun den ene der går ud, den anden bliver tilbage.

Svar #9
19. februar 2022 af Amalie1234324

Der vil vel være en p^0 tilbage i tælleren og ikke i nævneren. Kan du vise hvordan de går ud ved at opskrive det. Det vil betyde en del

Svar #10

Lige et andet spg. Ved du mon hvorfor der i denne ny vedhæftet opg ikke bliver divideret med standardtryk? Er det en fejl. Fordi sammenlignet med hinanden, så bliver der kun divideret med standardtryk i dene af opgaverne.

Svar #11

Her er den anden opgave, hvor standardtryk ikke er blevet inkluderet. Ved du hvorfor?

Vedhæftet fil:b.png

Brugbart svar (0)

Svar #12
20. februar 2022 af Heptan

#9 Nej den er i nævneren. Har desværre ikke lige tid til at skrive det op.

#10 I brom-opgaven bruger de aktiviteter, og i vand-opgaven bruger de partialtryk. Det gør ikke den store forskel hvad man bruger, så længe man er konsistent.

Skriv et svar til: Ligevægtopstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.