Fysik

modelraket

15. marts 2022 af VanessaAndersen - Niveau: A-niveau

Hejsa. 

Jeg er igang med denne afleveringsopgave, og kan ikke komme videre. 

Jeg har løst opgave a. Jeg har gjort mig nogle tanker til opgave b. 

Er det noget med at jeg kan bestemme arealet under grafen for at vurdere udstødningsfarten, eller er dette helt forkert?

Hvis dette er rigtigt, vil i måske lige fotælle hvilken formel jeg skal bruge?  


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. marts 2022 af peter lind

Det ser ud til fra grafen, at kraften er konstant. Kraften er masse*accelleration. Hvis du fra bilaget motorkraft kan få noget om motorkraften og forbrug af brændstof kan du få en sammenhæng mellem massen og derfra udlede noget om accelerationen.

NB du burde have vedlagt bilaget, når det kan bruges til udregningerne eller til nød en beskrivelse af indholdet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts 2022 af peter lind

Rettelse til #2. Kraften er proportional med tiden


Svar #4
15. marts 2022 af VanessaAndersen

Jeg vedhæfter lige hele opgavesætet. 

Opgave a har jeg beregnet til at være a= 24 m/s^2


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. marts 2022 af Soeffi

#0. Du har, at ve = Δp/Δm, hvor ve er gennemsnitsfarten (evt. den konstante fart) af udstødningsgassen. Δp er den samlede impuls fra udstødningen og Δm ændringen af masse for raketten. Δp kan findes som arealet under grafen (kraft gange tid). 

Δp = (8 N)·(2 s)·(21,96/51,23) = 6,86 Ns.

ve = (6,86 Ns)/((0,0734 - 0,0588) kg) = 470 m/s

Vedhæftet fil:raketgraf.png

Svar #6
15. marts 2022 af VanessaAndersen

Tusind tak for hjælpen 


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. marts 2022 af peter lind

#5 Det passer ikke. Hvor har du dog fået at det skulle være gennemsnitsfarten af udstødningsgassen. Det er den aflede af impulsen af raketten med hensyn til massen - en funktion du slet intet ved om.


Skriv et svar til: modelraket

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.