Matematik

Hjælp med emneopgave vedrørende statistik

20. marts 2022 af Matspasser1 - Niveau: B-niveau

Jeg er meget presset på nuværende tidspunkt, så jeg vil komme lige til sagen

Hvordan finder jeg variansen og standardafvigelsen i datasættet her

180 188 188 190 191 193 193 196 196 196 201 201 203 206 206 206 208 208

Excel nytter ikke noget, da det allerede er gjort, problemet er jeg skal forklare og vise, hvordan jeg kom frem til de forskellige tal. Kan en eller anden venlig sjæl please hjælpe mig?

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2022 af Anders521

#0 For at kunne bestemme variansen og dernæst standardafvigelsen skal du først bestemme middelværdien x.  Variansen bestemmes som summen af forholdene ml. den kvadrerede afstand ml. den i'te observation i datasættet og antallet observationssæt. Standardafvigelsen er kvadratroden af variansen. Formlen for både afvigelsen og variansen finder du i din formelsamling.  

Svar #2
20. marts 2022 af Matspasser1

Jeg fik vidst forklaret mig lidt utydeligt, kan jeg mærke på det hele. Jeg har selve formlen jeg forstår den bare ikke helt. Hvad er det Σki betyder? og Xi? samt Hi? og hvad er det n skal forestille sig at være. Jeg føler mig virkelig helt på bar bund her

Brugbart svar (0)

Svar #3

#0 Eksempel.  Med datasættet 1, 1, 1, 2, 5, 8 er middelværdien                                                                                                                                        x = (3·1+ 1·2+1·5+1·8)/6 = 3                                                                       Variansen er så                                                                                                                                                                                         s2 = [ 1/(6-1) ]·[ (1 - 3)2 + (1 - 3)2 + (1 - 3)2 + (2 - 3)2 + (5 - 3)2 + (8 - 3)2 ]                                                               = 1/5· [ 3·(1 - 3)2 + + (2 - 3)2 + (5 - 3)2 + (8 - 3)2 ]                                                                                                 = 1/5 [ 6 + 1 + 4 + 25 ]                                                                                                                                           = 36/5                                                                                                           Standardafvigelsen er så                                                                                                                                                                          s√(36/5)

Brugbart svar (0)

Svar #4

#2 Skrivelsen Σki er en kortfattet måde at skrive et regnestykke op. En anden måde at skrive stykket er                                                                         Σi=1n ki = k1 + k2 + k3 + k4 + ... + kn

Skriv et svar til: Hjælp med emneopgave vedrørende statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.