Dansk

Komma

30. marts 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej. Jeg står i et problem, hvor jeg er mega forvirret over, hvor jeg skal sætte mit komma.
Normalt er jeg rigtig skarp til lige præcis dette område, men lige i denne, er jeg blevet forvirret.
Nogen der kan hjælpe?

Sætningen ser således ud :
Når man tager bussen eller metroen til eller fra arbejde, kan man ikke undgå at lægge mærke til, at mange af medpassagererne sidder og ser på deres mobil.

Det er mig, der har sat kommaerne, er det korrekt sat?
Vh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2022 af rakijovic

Kort sagt: ja.

Bemærk dog at dansk har to sideløbende kommasystemer, hvori den største forskel egentlig er at komma før ledsætninger (såk. "startkomma") er blevet valgfrit. Hvis du fravælger startkomma, skal du ikke have komma i bidden "mærke til at".

Hvis du fravælger startkomma, forbered dig på en masse brok fra startkommatilhængere/brugere af grammatisk komma. Disse vil mene at du "mangler" kommaer (og ikke sjældent komme med de særeste "regler" som belæg for deres påstand).

*Det er mig(,) der har sat kommaerne. Er de korrekt sat?

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. marts 2022 af Stygotius

Et "startkomma" er et komma før en ledsætning. Det er iflg. Dansk Sprognævn (med god grund) valgfrit.

Det bliver af Sprognævnet anbefalet alle IKKE at anvende et startkomma. Den væsentligste indvending mod det er at det gør det umuligt  -på skrift-  at skelne  mellem en bestemmende og en parentetisk relativsætnng. Det kan føre til uønskede (komiske) misforståelser. Hvad er f.eks. forskellen mellem denne sætning med og uden komma før "der var":    -"Pigerne i klassen (,) der var sexede, fik høje karakterer af den unge lærer" ???    ..........Hvem fik høje karakterer i de to tilfælde??

Husk i øvrigt at der ALTID skal komma efter en relativ/ledsætning (slutkomma) , -både når man bruger startkomma og når  man ikke gør det.


Skriv et svar til: Komma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.