Dansk

Hjælp til retning af fejl i tekst

30. marts 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Jeg er i gang med at rette en tekst for fejl, og er lidt gået i stå. Jeg kan faktisk ikke se flere fejl, end dem jeg har rettet.
Er der nogen, der lige hurtigt vil se efter, om jeg eventuelt mangler noget.

Teksten er således:


Danske skuespillere har helt tilbage fra stumfilmenes tid haft succes
i internationale tv og
filmproduktioner, men med streamingtjenesternes indtog er andelen af danske skuespillere, der
opnår international anerkendelse, steget markant, og flere nordisk klingende navne pryder nu
filmplakater verden over. Den teknologiske udvikling har nemlig gjort det muligt for producenter
af film og tv at få øje på skuespillere fra andre lande, så når man i fx en succesfuld fantasy-serie
ønsker karaktere med et nordisk udseende, kigges der i retning af Skandinavien.
Andre forhold har nok også medvirket til, at flere øjne har rettet sig mod et lille land som
Danmark. 90’ernes karakteristiske dogmefilm fik stor international bevågenhed, og i kølvandet på
opmærksomheden fik verden øje på danskernes evner inden for serieproduktion, hvor flere
danske tv-serier er blevet solgt til bl.a. Engelske tv-udbydere.

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2022 af Stygotius

Danske skuespillere har helt tilbage fra stumfilmenes tid haft succes
(i) med internationale tv- og
filmproduktioner, men med streamingtjenesternes indtog er andelen af danske skuespillere, der
opnår international anerkendelse, steget markant, og flere nordisk klingende navne pryder nu
filmplakater verden over. Den teknologiske udvikling har nemlig gjort det muligt for producenter
af film og tv at få øje på skuespillere fra andre lande, så når man i fx en succes(fuld)rig fantasy-serie
ønsker (karakterer) personer/skuespillere med et nordisk  udseende, kigges der i retning af Skandinavien.

Andre forhold har nok også medvirket til, at fleres øjne (har rettet sig) er rettet mod et lille land som
Danmark. 90(’)ernes karakteristiske dogmefilm fik stor international bevågenhed, og i kølvandet på
opmærksomheden fik verden øje (på) for danskernes evner (inden) for serieproduktion, (hvor) og flere
danske tv-serier er blevet solgt til bl.a. (E)engelske tv(-)udbydere.


Svar #2
31. marts 2022 af Annicca (Slettet)

Dvs. det skal skrives: “ engelske tv-udbydere” ?

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2022 af Stygotius

Nej, jeg har jo netop sat bindestregen  i parentes hvilket da betyder at det inden for dem skal udelades,   -altså  "engelske tvudbydere"


Skriv et svar til: Hjælp til retning af fejl i tekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.