Tysk

Tysk Markér udsagnsled med gult og grundled

08. april 2022 af MikkelSvaneToft

Hey jeg er ikke ligefrem den skarpeste til tysk, og har en aflevering for hvor jeg skal finde udsagnsled, grundled og hvilken person udsagnsleddet skal bøjes i. Vil hører om der nogen kloge hoveder derude som kan hjælpe??

Opgaven:

Lav 10 sætninger på tysk om Tyskland og tyskerne og 10 sætninger på tysk om Danmark og danskerne.

Maker udsagnsled med gult og grundled med rødt og skriv i en parentes efter hver sætning, hvilken person udsagnsleddet skal bøjes i (1./2./3. person, ental/flertal)

Mine sætninger:

Tyskland

Die Deutschen sind sehr höflich 

Berlin ist die Haupstadt von Deutshcland 

Die Deutschen lieben Currywurst

Deutschland hat eine gute Fußballmannschaft

Olaf Scholz ist der Bundeskanzler von Deutschland

Deutschland ist sehr bekannt für sein Bier

Deutschland ist gut im Autobau

Danmark

Die dänische Flagge ist nennt Dannebro 

In Dänemark gibt es ein Königshaus

Danen sind sehr gemülicht 

HC. andersen ist ein bekannter dänischer Autor

Dänemark ist bekannt für seine Gemütlichkeit

Die Dänen waren einst Wikinger

Dänemark ist bekannt für Lego

________________________________________________

Tusind tak på forhånd!!!!

Har selvfølelig slev prøvet mig frem, og undersøgt på nettet. Men tysk er helt sort for mig så håber virkelig jeg kan få en form for hjælp (:


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. april 2022 af Stygotius

Du har så åbenbart også store problemer med analyse af dansk. Har du aldrig haft "almen sprogforståelse" ??

Hvis du ikke er supergod til dansk analyse, kan du ikke lave en analyse af tysk.

Du må lære hvad et subjekt (grundled) og et verballed (udsagnsled) mm. er for størrelser. 

Jeg kan give dig et lille tip:  p.p. (kort tillægsform) står til sidst i en tysk hovedsætning og næstsidst i en tysk ledsætning. (Eks. "Dänemark ist für seine Gemütlichkeit bekannt.")

Der er ingen grund til at tysk skulle blive ved med at være sort for dig.

Du må også lære hvordan man bøjer tyske verber i de forskellige tider.  -Andre har kunne lære det, og så kan du også  .....naturligvis


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april 2022 af Stygotius

Oooops,  "Andre har kunnet l lære det......"


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2022 af rakijovic

Alt andet lige, så hedder det danske flag Dannebrog, ikke Dannebro.

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Skriv et svar til: Tysk Markér udsagnsled med gult og grundled

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.