Matematik

Fortætningspunkt

24. april 2022 af migmigmig22 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal angive alle fortætningspunkterne for talfølgen:

a_{n}=(-1)^n+\frac{1}{2^n}

Jeg finder, at følgen er divergent, da det første led divergerer, så den har ikke nogen reel grænseværdi. Jeg kan umiddelbart ikke identificere nogen fortætningspunkter til den divergente følge. Jeg ved dog, at hvis man betragter talfølgen svarende til blot det første led, så har denne de to fortætningspunkter 1 og -1. Men kan det passe, at følgen an ikke har nogen fortætningspunkter?


Svar #1
24. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

Hov. 1 og -1 er også fortætningspunkter for an ikke? Jeg kiggede på min definition igen og tænkte over, at afstanden mellem talfølgen og fortætningspunktet ikke behøver at være 0, men blot mindre end epsilon ...


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2022 af Eksperimentalfysikeren

Det er helt korrekt. 1 og -1 er fortætningspunkter.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2022 af AskTheAfghan

#1    Både a2n og a2n+1 konvergerer, og deres grænseværdier er fortætningspunkter for an.


Svar #4
25. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

#3 Ja, det kan jeg se nu.


Svar #5
25. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

Jeg har forsøgt at bevise, at 1 og -1 er fortætningspunkter for talfølgen. Jeg har delt det op i to tilfælde.

For a=1 kan man vælge blot at kigge på de lige naturlige tal, for hvilke der gælder, at:

\left | a_{n}-a \right |=\left | (-1)^n+\frac{1}{2^n}-1 \right |=\frac{1}{2^n}<\varepsilon

Givet et epsilon, så kan afstanden jf. Arkimedes princip altid gøres mindre end epsilon. Da uligheden gælder for de lige naturlige tal, så gælder den selvfølgelig også for alle de naturlige tal.

For a=-1 kan man på tilsvarende vis vælge blot at kigge på de ulige naturlige tal:

\left | a_{n}-a \right |=\left | (-1)^n+\frac{1}{2^n}+1 \right |=\frac{1}{2^n}<\varepsilon

Og det er fuldstændig det samme som før, man kan sige om uligheden her. Er beviset stærkt nok?


Svar #6
25. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

#5 Jeg skal måske lige præcisere, at det faktum, at man altid kan gøre afstanden mindre end epsilon, er ensbetydende med, at der findes uendeligt mange n, for hvilke uligheden er opfyldt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. april 2022 af AskTheAfghan

#5     Beviset er ikke korrekt, for det er ikke hvad definitionen for et fortæningspunkt siger. At punktet -1 er et fortæningspunkt for følgen an betyder: Til givet ethvert ε > 0, findes uendelig mange naturlige tal n, sådan at |an - a| < ε. De uendelige mange n'er er 1, 3, 5, 7, .... osv. Prøv at bevise det formelt. For det andet fortætningspunkt 1, er det 2, 4, 6, osv. i stedet for 1, 3, 5, 7, osv.


Svar #8
25. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

#7 Men er det ikke også det, jeg har vist? Altså 1/(2^n) kan man jo altid gøre vilkårligt lille ved at finde et stort nok n. Så må der vel være uendeligt mange n, for hvilke det gælder?


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. april 2022 af AskTheAfghan

#8     Jeg forstår hvad du mener, men argumentet er ikke korrekt. Det du siger er, at hvis n vælges stort nok, så vil det betyde, at afstanden mellem an og a vil forblive mindre end ε fra et vist trin (dvs. for alle n ≥ N, for et N). Men, det skal ikke være for alle n ≥ N, men uendelig mange n ≥ N. Dette er forskellen. Udtrykket "uendelig mange n" peger på, at du skal kigge på en eller anden bestem delfølge af an. Hvis du har fundet en delfølge, som konvergerer mod a, kald denne følge bn, så vil "|bn - a| < ε for alle n ≥ N" ⇒ "|an - a| < ε for uendelig mange n ≥ N"

Lad mig derfor (om)formulere definitionen mere præcis: Et komplekst tal a kaldes et fortætningspunkt for en kompleks talfølge (an)n∈N, hvis der for alle ε > 0, findes et N∈N og en strengt voksende funktion g:NN sådan at |ag(n) - a| < ε for alle n ≥ N.


Svar #10
28. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

Okay tak. Jeg har altså afgjort, at talfølgen er divergent og begrænset, og så siger Bolzano-Weierstrass, at der findes mindst én konvergent delfølge. Disse finder jeg ved at lave to strengt voksende talfølger af naturlige tal svarende til de lige og ulige:

\left \{ b_{n} \right \}_{n\in\mathbb{N}}=2n

\left \{ c_{n} \right \}_{n\in\mathbb{N}}=2n-1

Så kan jeg definere den første delfølge ved:

\left \{ a_{b_{n}} \right \}_{n\in\mathbb{N}}=1+\frac{1}{2^2^n}

Denne konvergerer mod 1, hvilket jeg kan bevise sådan her. Lad epsilon > 0 være givet. Lad N opfylde:

N=\left \{ \lfloor \varepsilon \rfloor,1 \right \}

For n større end eller lig med N gælder:

|a_{n}-1|=|1+\frac{1}{2^2^n}-1|=\frac{1}{2^2^n}\leq \frac{1}{2^2^N} \leq N=\left \{ \lfloor \varepsilon \rfloor,1 \right \}\leq \varepsilon

Derefter kan jeg konkludere, at fordi at en delfølge af an konvergerer mod a, så vil an have a som fortætningspunkt. Beviset for konvergens af den anden talfølge, kan jeg selvfølgelig lave på en lignende måde. Ser det korrekt nok ud?


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. april 2022 af AskTheAfghan

Hvad betyder notationen {...}, når du definerer N? En mængde, eller? Hvorfor er 1/(22N) ≤ N? Hvordan kan N blive mindre, når ε bliver mindre?


Svar #12
29. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

Jeg mente max{}, men den løsning virker åbenbart slet ikke, så den smider jeg væk. Det gælder vel, at:

\frac{1}{2^2^N}=\frac{1}{(2^{2})^N}=\frac{1}{4^N}\leq \frac{1}{N}

N er jo et naturligt tal, så holder det virkelig ikke? Så hvad hvis jeg vælger:

N=\lceil \frac{1}{\varepsilon } \rceil

Så får jeg:

|a_{n}-1|=|1+\frac{1}{2^2^n}-1|=\frac{1}{2^2^n}=\frac{1}{4^n}\leq \frac{1}{4^N}\leq \frac{1}{N}=\frac{1}{ \lceil \frac{1}{\varepsilon } \rceil }\leq \frac{1}{\frac{1}{\varepsilon }}=\varepsilon


Svar #13
29. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

Mit argument fra før kan vel gøres stærkere ved:

\frac{1}{4^N}\leq \frac{1}{1^N}=1\leq N


Svar #14
29. april 2022 af migmigmig22 (Slettet)

Nu blander jeg vist det hele lidt sammen. Altså jeg mener, at det her gælder:

\frac{1}{4^N}\leq \frac{1}{1^N}=1\leq N

Så kan jeg opstille uligheden for n større end eller lig med N:

|a_{n}-1|=|1+\frac{1}{2^2^n}-1|=\frac{1}{2^2^n}=\frac{1}{4^n}\leq \frac{1}{4^N}\leq N

Så hvis det her holder, hvordan kan jeg så udtrykke N vha. epsilon?


Brugbart svar (0)

Svar #15
30. april 2022 af AskTheAfghan

Du skal sætte dig ind i definitionen for en konvergent talfølge. Derefter et fortætningspunkt for en talfølge. Hvad skal vi vide om en konvergent talfølge? Det er, at se om man kan gøre det muligt, at få afstanden mellem en talfølge og en værdi til at være så lille som muligt (Fx. der, hvor du skriver 1/4N ≤ N giver slet ikke nogen mening, når afstanden SKAL gøres muligt at blive mindre og mindre). Vedr. fortætningspunkt, kan du genlæse i #9.

For at bevise, at 1 er en fortætningspunkt for (an), skal du tjekke om den har en delfølge som konvergerer mod 1. Her påstår du, at (ab_n) konvergerer mod 1. Påstanden skal bevises. Først observeres der, at

|ab_n - 1| = 1/4n

for alle n ≥ 1. So far, so good. Lad os nu fokusere på højresiden. Hvis vi kan gøre højresiden lille, gør venstresiden også det. Derfor, for hvert ε > 0, skal vi finde et N sådan at 1/4n < ε for alle n ≥ N. Lad ε > 0 være givet. Overbevis dig selv, at 1/4n ≤ 1/(4n) for alle n ≥ 1. Her kan af Arkimedes' princip slutte (overvej hvorfor), der findes et N sådan at 1/(4N) < ε. Derfor, for alle n ≥ N, har vi

|ab_n - 1| = 1/4n ≤ 1/(4n) ≤ 1/(4N) < ε.

 That's it :)


Skriv et svar til: Fortætningspunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.