Kemi

opløslighed og elektronegativitet - Haster-

05. maj 2022 af kallecarlo - Niveau: C-niveau

der noget som undre mig I forbindelse med vores forsøg om udfældning af ioner.
Vi har fået at vide at vi kan bestemme den kemiske bindings type ud fra EN-værdien:

0=ren kovalet 
Mellem 0 og 0,5 = upolær kovalent 
Mellem 0,5 og 2 = polær kovalent 
Større end 2 = ionbinding 


Men hvis man udregner de tungtopløslige saltes EN-værdi, så ligger de under 2, og kvalificeres derfor ikke som værende ionforbindelser ifølge ovenstående skema.
F.eks.

AgCl:
Ag = 1,93
Cl = 3,16
3,16 - 1,93 =1,23 

Mens de letopløselige salte har en EN-værdi på mere end  2, hvilket kvalificere dem som ionforbindelser ifølge ovenstående skema.


Hvorfor har de tungtopløslige salte ikke en EN-Værdi over 2?
Jeg er usikker på om jeg gør jeg noget forkert, eller om jeg har overset noget, og jeg har svært ved at finde noget i bogen om dette, er der en som kan guide mig ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2022 af Heptan

Det er helt korrekt. Du har opdaget saltes kovalente karakter. AgCl er polær kovalent, og det er netop derfor den er tungtopløselig.

Salte er ikke så simple som man lærer i folkeskolen - der er et spektrum af ion-grad, så nogle salte er mere salte end andre salte.

Intervallerne 0 - 0,5 osv. er lidt random. Der findes ikke perfekte ionforbindelser, de er alle sammen lidt kovalente.


Skriv et svar til: opløslighed og elektronegativitet - Haster-

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.