Engelsk

Outline - Apartheid - Spørgsmål

06. maj 2022 af Mikael0 - Niveau: 9. klasse

Hej alle sammen.,

Jeg er godt i gang med min Outline som handler om "Life Before And After Apartheid".

Det er en Engelsk Mundtligt Eksame jeg skal op til den 2-3 maj 2022

Jeg har lavet spørgsmål til emnet, men jeg har ikke nok og jeg kan ikke finde på flere spørgsmål.

Jeg vil rigtig gerne bruge noget hjælp til at finde nogle spørgsmål at skrive om 

Her er det videregående spørgsmål som jeg har:

What was apartheid?

What was life and culture like in  South African  before Apartheid? 

How was south Africa affected by apartheid?

What is life and culture like in South Africa after Apartheid?

How was south africa like after apartheid?

Jeg synes at det ikke er nok og jeg mangler en del flere vigtige spørgsmål at svare på

Hvis du kan hjælpe mig vil det være meget deligt.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. maj 2022 af rakijovic

Det er en engelsk mundtlig eksamen, hvis det endelig er noget.

Hvis du har mod og nerver nok til det, kan du vælge en lidt mere utraditionel (læs: politisk ukorrekt) indfaldsvinkel: fordelene ved apartheid. Ja, nu får du garanteret alle de liberale venstrefløjshippier efter dig, men faktum er at Sydafrika under apartheid var et førsteverdensland på en tredjeverdenskontinent, udelukkende takket være det hvide styre.

Den sydafrikanske rand var stærkere end den amerikanske dollar, levestandarden var uklanderlig, der var ro og orden i gaderne, det gamle sydafrikanske forsvar (die Suid-Afrikaanse Weermag (SAW) / South African Defence Forces (SADF)) var blandt de bedste militære styrker i verden, og det nationale flyselskab (Suid-Afrikaanse Lugdiens (SAL) / South African Airways (SAA)) var en stolthed og logistisk juvel. På trods af den ene sanktion efter den anden fra omverdenens hippie-liberale regeringer, fik SAL alligevel sine passagerer befordret fra A til B, og til tiden!

Ydermere var SA (og Sydvestafrika, nuværende Namibien) stort set uafhængige af den globale storkapital, og det kunne visse magter jo ikke have. Så der blev sat mere og mere pres på det sydafrikanske styre, under dække af demokrati, alles lige værdi, harmoni, inklusion, regnbuenation (reënbognasie / rainbow nation) og anden happy-hippie venstrefløjsordflom.

Præsident P. W. Botha prøvede at holde nogenlunde stand mod de udenfra kommende kræfter, men efterfølgeren F. W. de Klerk opgav helt og overrakte nærmest hele landet og statsapparaturet til Mandela og de andre selvfede rødsorte hippier i ANC ("die kreatuur-kongres").

Dét som de hvide havde formået at bygge op over 400 år, helt fra 1652 (hvor Jan van Riebeeck, af Nederlandsk Østindisk Kompagni, først landsteg ved det som blev kendt som Kap Det Gode Håb (Kap die Goeie Hoop / Cape of Good Hope)), fik ANC smadret til ugenkendelighed på mindre end 20 år.

Så, ja, det er en politisk varm kartoffel du sidder med dér. Så er spørgsmålet om du tør at stikke din gaffel i den, eller om du vælger blot at køre videre i hippie-rillen ("apartheid dårligt, demokrati godt, multikulti er godere" (sic), blabla-baljebræk).

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Svar #2
11. maj 2022 af Mikael0

Tak skal du have!


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. maj 2022 af Stygotius

ad  #1

Går du også ind for "racial segregation"  i USA??


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. maj 2022 af rakijovic

Slettet
- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. maj 2022 af Stygotius

Jeg blev engang generet groft at en mand i en rød bil. Nu hader jeg alle mænd i røde biler.

Waar is de logica??


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. maj 2022 af rakijovic

Slettet
- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. maj 2022 af Stygotius

Logikken  -eller manglen på samme-  burde være åbenlys.


Tråden er låst for yderligere indlæg.