Matematik

Vektorer og trekanter

09. maj 2022 af EmmaHG (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Er der nogle der kan hjælpe med at løse denne opgave? Kan ikke se hvordan den lige skal gennemskues - både spørgsmål 1 og 2.

Tak på forhånd!

(Billedet er vedhæftet herunder)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. maj 2022 af ringstedLC

1. Antag at lillebror holder målepinden lodret.

- Målepinden og "0.8 m" er da kateter i en retvinklet trekant.

- Flagstangen og "6.5 m" er kateter i en anden retvinklet trekant.

- Hypotenuserne og én af hver trekants kateter ligger oveni hinanden/er parallelle.

2. Da trekanterne er ensvinklede benyttes:

\begin{align*} \frac{a}{a'} &= \frac{b}{b\,'}\;,\;a=BC_{\triangle ABC}\;,\;a'=B'C'_{\triangle A'B'C'} \\ \frac{6.5}{0.8} &= \frac{\textup{flagstang}}{1} \end{align*}


Svar #3
09. maj 2022 af EmmaHG (Slettet)

#2

1. Antag at lillebror holder målepinden lodret.

- Målepinden og "0.8 m" er da kateter i en retvinklet trekant.

- Flagstangen og "6.5 m" er kateter i en anden retvinklet trekant.

- Hypotenuserne og én af hver trekants kateter ligger oveni hinanden/er parallelle.

2. Da trekanterne er ensvinklede benyttes:

\begin{align*} \frac{a}{a'} &= \frac{b}{b\,'}\;,\;a=BC_{\triangle ABC}\;,\;a'=B'C'_{\triangle A'B'C'} \\ \frac{6.5}{0.8} &= \frac{\textup{flagstang}}{1} \end{align*}

Tusind tak!

Ift. udregningen er jeg ikke helt med. BC og ABC er vinklerne/siderne (går jeg ud fra), men jeg forstår ikke helt hvordan det hænger sammen. Hvad står a og ai sig selv for (og det samme med b og b1)?


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. maj 2022 af ringstedLC

I trekanter betegnes siderne med små bogstaver sådan, at a ligger overfor punktet/vinklen A. Det vil sige, at a er linjestykket BC i trekant ABCa' er det tilsvarende linjestykke i den anden af de to ensvinklede trekanter.


Svar #5
09. maj 2022 af EmmaHG (Slettet)

#4

I trekanter betegnes siderne med små bogstaver sådan, at a ligger overfor punktet/vinklen A. Det vil sige, at a er linjestykket BC i trekant ABCa' er det tilsvarende linjestykke i den anden af de to ensvinklede trekanter.

Det giver god mening - tak!


Skriv et svar til: Vektorer og trekanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.