Kemi

Fældningsreaktion ml. Ag+ og SCN-

10. maj 2022 af lagkage11 - Niveau: B-niveau

Hej derude

Jeg kunne godt bruge noget hjælp...

I en opgave har jeg skrevet: sølvioner fælder thiocyanationer, så SCN- opløses.

I en anden opgave har jeg skrevet: der sker en fældningsreaktion mellem sølv(l)ioner og thiocyanationer, hvor SCN- fælder sølv(l)ioner som tungtopløseligt sølv(thiocyanat).

Fældningsreaktionen ved titreringen ser således ud: 

Ag+(aq)+SCN-(aq) ? AgSCN(s) 

Så jeg er super meget i tvivl nu... Hvilket stof fælder den anden??


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2022 af Heptan

De fælder begge hinanden.

Du har skrevet forkert her:

I en opgave har jeg skrevet: sølvioner fælder thiocyanationer, så SCN- opløses.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. maj 2022 af mathon

\small AgSCN er tungt opløseligt, hvorfor \small AgSCN fældes, når \small Ag^+\,_{\textit{(aq)}} og \small SCN^-\,_{\textit{(aq)}} forekommer i samme opløsning.


Svar #3
10. maj 2022 af lagkage11

#1

De fælder begge hinanden.

Du har skrevet forkert her:

I en opgave har jeg skrevet: sølvioner fælder thiocyanationer, så SCN- opløses.

Tak for simpelt og godt svar.

Hvad sker der, når de fælder hinanden? Jeg har forstået det som, at når et stof fælder en anden, så opløses/forsvinder det stof som bliver fældet..


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj 2022 af mathon

Hvad sker der, når de fælder hinanden?
                                                                      
 Der dannes bundfald.


Svar #5
10. maj 2022 af lagkage11

#4

Hvad sker der, når de fælder hinanden?
                                                                      
 Der dannes bundfald.

Jo, og hvad kan man så sige om stofferne? De bliver ikke opløst ifølge Heptan. Hvis de danner bundfald, er de så ikke "ude" af reaktionen altså ligesom blevet til "affald" ?


Svar #6
10. maj 2022 af lagkage11

 Fældningsreaktion (ved titrering) ser desuden således ud : Ag+(aq)+SCN-(aq) ?  AgSCN(s)


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. maj 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

#6

 Fældningsreaktion (ved titrering) ser desuden således ud : Ag+(aq)+SCN-(aq) ?  AgSCN(s)

Ved du hvorfor ?


Svar #8
10. maj 2022 af lagkage11

#7
#6

 Fældningsreaktion (ved titrering) ser desuden således ud : Ag+(aq)+SCN-(aq) ?  AgSCN(s)

Ved du hvorfor ?

Tilstandsformen på det dannede thiocyanat er fast (s), så der er dannet bundfald. Jeg har dog brug for en forklaring på, hvad bundfaldet indikerer. Og da jeg er eksamenspresset håber jeg at I vil prøve at hjælpe mig med at forstå det, uden at jeg skal bruge for meget tid på at undersøge alt for meget 


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. maj 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

Når du tilsætter sølvnitrat medføre altså fjernelse af thiocyanat. Derfor forskydles ligevægten mod venstre 

Det er forklaringen 


Svar #10
10. maj 2022 af lagkage11

#9

Når du tilsætter sølvnitrat medføre altså fjernelse af thiocyanat. Derfor forskydles ligevægten mod venstre 

Det er forklaringen 

Du tænker at sølvioner fælder/fjerner/opløser thiocyanationer? Men Heptan skriver længere oppe, at jeg har skrevet forkert. Så jeg er ret fortvivlet??


Brugbart svar (0)

Svar #11
10. maj 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

#10
#9

Når du tilsætter sølvnitrat medføre altså fjernelse af thiocyanat. Derfor forskydles ligevægten mod venstre 

Det er forklaringen 

Du tænker at sølvioner fælder/fjerner/opløser thiocyanationer? Men Heptan skriver længere oppe, at jeg har skrevet forkert. Så jeg er ret fortvivlet??

Du har skrevet reaktionen korrekt og der vil ske en forskydning mod venstre :) 


Ag^+(aq)+SCN^-(aq)->AgSCN(s)

Du behøver ikke stresse over spørgsmålet længere 

Har selv udført forsøget på skolen 


Svar #12
10. maj 2022 af lagkage11

#11
#10
#9

Når du tilsætter sølvnitrat medføre altså fjernelse af thiocyanat. Derfor forskydles ligevægten mod venstre 

Det er forklaringen 

Du tænker at sølvioner fælder/fjerner/opløser thiocyanationer? Men Heptan skriver længere oppe, at jeg har skrevet forkert. Så jeg er ret fortvivlet??

Du har skrevet reaktionen korrekt og der vil ske en forskydning mod venstre :) 


Ag^+(aq)+SCN^-(aq)->AgSCN(s)

Du behøver ikke stresse over spørgsmålet længere 

Har selv udført forsøget på skolen 

Okay. Tusind tak for hjælpen og ikke mindst, for at minde mig om at stresse mindre :D Rigtig god dag!


Brugbart svar (0)

Svar #13
10. maj 2022 af Heptan

Når thiocyanat fælder, så fælder sølvionerne sammen med thiocyanat. De fælder begge to sammen, fordi de "matcher" - det er ikke en egenskab af sølvion eller thiocyanat, men i stedet kombinationen af dem. Man skriver jo også AgSCN (s) til højre i reaktionsskemaet.

Håber det giver mening.


Svar #14
10. maj 2022 af lagkage11

#13

Når thiocyanat fælder, så fælder sølvionerne sammen med thiocyanat. De fælder begge to sammen, fordi de "matcher" - det er ikke en egenskab af sølvion eller thiocyanat, men i stedet kombinationen af dem. Man skriver jo også AgSCN (s) til højre i reaktionsskemaet.

Håber det giver mening.

Det gør det i den grad, når man lige tager et kig på produktsiden som du nævner. Mange tak.

Nu når begge reaktanter er ioner, og der ikke er ioner på produktsiden, kan man så sige at ionerne har fældet hinanden? Den del med at de fælder hinanden, forstår jeg nok ikke helt. Hvad bliver der af deres ladninger?


Brugbart svar (0)

Svar #15
10. maj 2022 af mathon

Ladningerne udlignes i saltet.


Skriv et svar til: Fældningsreaktion ml. Ag+ og SCN-

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.