Matematik

Rumfarts projekt

30. maj 2022 af ho15se - Niveau: B-niveau

 Giv et overslag på det samlede vinduesareal af de 7 vinduer på kuplen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2022 af StoreNord

Med en lineal (eller skærmkanten) kan du vurdere, at cirklens diameter er lige så lang som et  af de store trapezers middellængde.
Sidevinduernes arealer er lig med de store trapezers arealer divideret med     \left ( \frac{979}{672.5} \right )^{2}


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juni 2022 af SuneChr

Måler man højden af vinduet i midten på Fig 3, er det projektionen på højden i en ligesidet trekant.
Højden målt på papiret er 290, som p.g.a. hældningen skal ganges med 2/3\sqrt{3} .
De parallelle sider i vinduet er 479 og 609. Radius i cirklen er 396.
De 6 vinduer plus cirklen skulle så give i alt 1585630 eller rundet af til 1,6·106


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2022 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juni 2022 af Soeffi

#0. Indsætter redigeret billede. Den stiplede linje til højre viser, hvordan snittet til venstre er lagt.

Vedhæftet fil:2049086.png

Svar #5
01. juni 2022 af ho15se

Men jeg forstår ikke hvor du får alle de målinger fra?

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juni 2022 af Soeffi

#5. De står på tegningen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2022 af Soeffi

#0. For et af de trapez-formede vinduer får man, at oversiden er 672,5, mens undersiden er 979. Den skrå side kaldes s. Denne og højden, h, kan findes ved hjælp af Pythagoras' læresætning jævnførende nedenstående tegning. 

Areal = (1/2)·(979+672,5)·593,53 = 490.110

Vedhæftet fil:trapez.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. juni 2022 af SuneChr

Af tegningen vedhæftet tråden vil man få det indtryk, at vinduerne er dem med gult markeret og ikke hele trapezet. Det er med denne forståelse, at # 2 er beregnet. Tegningen, der er henvist til i # 3, lader forstå, at vinduerne er trapezerne i hele deres udstrækning og hele hexagonen. Man burde have tilkendegivet, i begge udgaver af tegningerne, hvad der forstås ved "vindue". 


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. juni 2022 af StoreNord

#8  Tak for, at du fortælle os det.
#0  Jeg beklager, at min løsning i #1 ikke kunne bruges. Jeg troede, at kun det gule var vinduerne.
Var den 3. tegning også med i din opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. juni 2022 af SuneChr

Tegningen i # 3 vedhæftede er kommet til, efter # 2 er udarbejdet.
Jeg har udskrevet den i # 0 vedhæftede og benyttet de angivne mål som udgangspunkt for forholdstal.
Har også forstået at det kun er de gule flader, vi skal beregne arealerne af.
Opgaven ville i modsat fald blot gå ud på at beregne den samlede overflade af en regulær sekskantet pyramidestub minus den største endeflade.


Svar #11
02. juni 2022 af ho15se

Det er jo bare et overslag man skal bare fortælle sin matematiske beslutning, der behøver jo ikke være noget udregninger.

Skriv et svar til: Rumfarts projekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.