Kemi

massepromille

08. juni 2022 af laura12349 - Niveau: C-niveau

Jeg sidder lige nu og kigger mine rapporter igennem, da jeg skal til eksamen. Jeg har lavet et forsøg omkring chloridioner i havvand. I efterbehandlingen skulle vi blandt andet beregne saltindholdet i g/L og derpå massepromillen. Mine resultater ser rigtige ud, men jeg kan ikke forstå, hvordan jeg har gjort det. Det ser ud til at jeg har sagt c*M, hvilket jeg ikke forstår. Derudover har jeg skrevet i min forklaring at M*g/mol=g/L=promille. Jeg har også en formel, der siger at m%= (m_stof/m_ialt) * 100%. 

Mine resultater er rigtige, men jeg forstår virkelig ikke, hvordan jeg er kommet frem til svaret. 

Håber virkelig at der er en der kan hjælpe:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textup{massepromille}\\&&m_{\textup{promille}}=\frac{V\cdot c\cdot M}{m_{\textup{opl\o sning}}}\cdot 1000=\frac{c\cdot M}{\varrho_{\textup{opl\o sning}}\ }\cdot 1000 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juni 2022 af mathon

\small \small \small \small \begin{array}{lllllll} \small \textup{I meget fortyndet}\\ \textup{opl\o sning}&& m_{\textup{opl\o sning}}=&\frac{V\cdot c\cdot M}{V\cdot \varrho}=\frac{\left (\left \{c \right \}\;\mathrm{\frac{mol}{L}} \right )\cdot\left ( \left \{M \right \}\;\mathrm{\frac{kg}{mol}} \right )}{10^{-3}\;\mathrm{\frac{kg}{L}}}=\\\\&&&\left \{ c \right \}\cdot \left \{ M \right \} \textup{ promille} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni 2022 af mathon

korrektion:

\small \small \small \small \small \small \small \begin{array}{lllllll} \small \textup{I meget fortyndet}\\ \textup{opl\o sning}&& m_{\textup{opl\o sning}}=&\frac{V\cdot c\cdot M}{V\cdot \varrho}=\frac{\left (\left \{c \right \}\;\mathrm{\frac{mol}{L}} \right )\cdot\left ( \left \{M \right \}\;\mathrm{\frac{g}{mol}} \right )}{10^{3}\;\mathrm{\frac{g}{L}}}\cdot 10^3=\\\\&&&\left \{c \right \}\cdot \left \{ M \right \} \textup{ promille}\\\\ \textup{hvor }&&&\left \{ x \right \}\textup{ angiver talv\ae rdien af }x \end{array}


Svar #4
09. juni 2022 af laura12349

Tusind tak for svar, men jeg er dog ikke helt med på forklaringen om, hvorfor det regnes sådan? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2022 af mathon

Det er formentlig, fordi du ikke tænker enhederne med.


Skriv et svar til: massepromille

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.