Dansk

Afsnit

21. juni 2022 af viktorkruse - Niveau: 7. klasse

Hej

Jeg har lige fået karakter tilbage på en novelle vi har skrevet, min lærer siger at jeg skal lave flere afnsit, flere kommaer og bryde teksten op. 

Jeg har spurgt hende hvordan jeg kunne gøre dette, men hun blev ved med at konstantere problemet, end at finde løsninger til det. 

Hvad kan jeg gøre?


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. juni 2022 af kravlundis

Du spørger hvordan du kan lave flere afsnit, og sætte flere (bedre) kommaer.

Jeg kunne være flabet og give dig samme svar som din lærer: Bare lav nogle flere afsnit.

Mængden af afsnit hænger også sammen med tekstens genre. Nyhedsartikler har typisk flere "afsnit" end, for eksempel, en roman.

Prøv at sætte afsnit, når tekstens indhold skifter fokus. Det er svært at sige præcis hvor du skal sætte dine afsnit; som nævnt kommer det an på teksten.

I forb. med kommaerne, er den eneste løsning vel at du bliver bedre til at sætte kommaer. Din kommatering behøver langt fra være perfekt, men når en lærer i 7. klasse kommenterer på det, er det nok fordi dine kommaer er helt ude i skoven.


Svar #2
23. juni 2022 af viktorkruse

Ok, tusind tak!


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. juni 2022 af Stygotius

ad #1

Det er bestemt langt fra altid at flere kommaer betyder en bedre kommasætning.

Hvis man f.eks. ikke anvender startkommaer, sætter man et minimum af kommaer, der så til gengæld så vil være ret meget fornuftigere.

Mht afsnit og sætninger er danskerne generelt i de sidste 10-20 år blevt utroligt meget dårligere til at danne ledsætninger  -da dette jo kræver at man er i stand til og vil argumentere og præcisere og nuancere sin tekst. Som et eksempel kan jeg nævne at rigtig mange danskere (inkl. radioavisspeakere)  uden at rødme siger ting som "Han spurgte hvornår  kunne de komme".  .......og lignende totalt ugrammatiske mærkværdigheder

P.S. En lærer kommenterer ikke noget  -hvis han/hun altså skriver dansk.


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. juni 2022 af Stygotius

Jeg (og Dansk  Sprognævn) anbefaler kraftigt at man ikke anvender startkommaer da disse er fjollede,  ødelæggende, idiotiske  og forvirrende. De ødelægger f.eks. muligheden for på skrift at skelne mellem en parentetisk og en bestemmende relativsætning. På engelsk tager man dette meget højtideligt.

Læg mærke til at ingen sprogfolk  selv bruger de automatiske startkommaer, og at mange folkeskolelærere (helt katastrofalt) ikke undeviser i de to kommasystemer, hvilket nærmer sig pligtforsømmelse


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juli 2022 af Peterdraisler

Er det sidste komma ikke eg staftkomma? Jeg indrømmer blankt jeg ikke er stiv i startkommaer. Jeg spørger helt åbent.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juli 2022 af Stygotius

Et startkomma er et komma før en ledsætning. Det er valgfrit.

Et slutkomma er et komma efter en ledsætning. Det er obligatorisk uanset hvilket kommasystem du bruger..

Som folkeskolelærer har du pligt til  at undervise i begge kommasystemer !!

-Jo, kommaet i eksemplet i # 3 er et startkomma

Jeg sender dig gerne min (korte og klare) oversigt over dansk tegnsætning    .....hvis du er interesseret. Blot skriv til [email protected], og giv mig din mailadresse så jeg kan svare dig.


Skriv et svar til: Afsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.