Kemi

Syrekonstant

18. juli 2022 af Jette1234567 - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg har idag på turbo-kemi c-b lavet forsøg med syrekonstanter i opløsninger af forsk. koncentration. (ascorbinsyre).

Jeg fik at vide, at syrekonstanten burde være den samme for forskellige koncentrationer af syren opløst: 0,1    - 0,01   - 0,001 M.

Jeg forstår bare ikke hvorfor.

kan nogen hjælpe med en forklaring?

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juli 2022 af mathon

Syrekonstanten er den temperaturafhænginge ligevægtskonstant:

.
                      \small \begin{array}{llllll}&&HAsc\,_{\textit{(aq)}}\;+\;H_2O\,_{\textit{(l)}}\;\rightleftharpoons \;Asc^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;H_3O^+\,_{\textit{(aq)}}\\\\\\&&\qquad \qquad \frac{\left [ Asc^- \right ]\cdot \left [ H_3O^+ \right ]}{\left [ HAsc \right ]}=K_s \end{array}

Øges den formelle syrekoncentration, forskydes den oprindelige ligevægt mod højre indtil en ny ligevægt har indfundet sig med samme ligevægtskonstant/syrekonstant som ved den oprindelige formelle syrekoncentration.

Mindskes den formelle syrekoncentration, forskydes den oprindelige ligevægt mod venstre indtil en ny ligevægt har indfundet sig med samme ligevægtskonstant/syrekonstant som ved den oprindelige formelle syrekoncentration.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juli 2022 af mathon

Det er vigtigt at notere sig, at nævneren i ovenstående ligning er den aktuelle syrekoncentration.
Endvidere er syrens 
                                       \begin{array}{lllllll} \textup{dissociationsgrad}&\alpha=\frac{1}{1+10^{\,pK_s-pH}} \end{array}
            mindre ved faldende pH
dvs
            ved stigende \left [ H_3O^+ \right ].
 


Svar #3
19. juli 2022 af Jette1234567

Tak.


Skriv et svar til: Syrekonstant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.