Studievalg og videregående studie

Odontologi kvote 2

29. juli 2022 af Goblinx
Hej SP

Jeg blev student i år (hurra!), men nu kommer øv-delen: Jeg fik et snit på 9,2. Jeg brænder nemlig for at studere odontologi på AU, men jeg bliver nødt til at søge ind gennem kvote 2, hvor de går op i fagsnittet af adgangsfagene og kvalifikationer. Jeg tager dog et sabbatår, da det altid har været min plan.

Jeg tænkte, at jeg som det første kunne starte med at søge ind som tandplejer, så jeg året efter kan søge ind på odontologi. Men jeg ved ikke, om det er “nok”.

For i så fald, hvilke andre relevante kvalifikationer, kan jeg få, så jeg har gode chancer om 2 år?

Jeg har tænkt mig at bruge mit sabbatår på at arbejde i hjemmeplejen af økonomiske årsager. Kan det være godt på mit CV?

Har også spekuleret på, om det ville hjælpe at arbejde som frivillig i en tandlægeklinik.

Jeg er desuden også i tvivl om, hvorvidt det er det værd også at bruge mit sabbatår på at tage nogle af adgangsfagene om igen via. HF-enkeltfag (jeg opfylder adgangskravene ift. fagene). Mit fagsnit ligger nemlig på 8,6. Det virker som lidt.
Og hvor lang tid kommer det så til at tage?

Og hvis jeg gør det, vil mit gennemsnit så nedjusteres?

Som I kan læse, ender det som et travlt og langt sabbatår. Er ked af, at det endte med et hav af spørgsmål, men jeg er virkelig i tvivl, så håber virkelig, at nogle kan hjælpe

Tak for forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2022 af Moderatoren

Står der ikke noget på AU's hjemmeside om hvad de lægger vægt på i kvote 2?


Brugbart svar (2)

Svar #2
02. august 2022 af DrNielsen

Kvote 2 er en sag der aldrig har en klar løsning. Som svar #1 angiver, er det en god ide at kigge på AU's hjemmeside. Der er sket meget på kvote 2 fronten de seneste år. Og i øvrigt tror jeg der er forskel mellem de forskellige uddannelser.

Et par generelle betragtninger:

1) Alt i hele verden kan være relevant erfaring. Der er ingen regler for hvad der er relevant og hvad der ikke er. Der er selvfølgelig noget som er mere oplagt end andet. Men intet er forkert. Det du skal være god til - og tænke over - er din motivation samt hvad du kan bruge dine tillærte evner til. Det er helt basalt for samspillet mellem et CV og en (job)ansøgning. Det er godt at lære allerede nu. Jeg kender ikke ret meget til tandlægeverdnen, men i mit fag ved jeg at mange kvote 2'ere har været portører eller i hjemmeplejen. Det er super fint hvis en ansøger har været det. Ansøgeren skal bare kunne redegøre for hvorfor det er relevant, hvad han/hun har lært og hvordan det vil gavne i det studie/arbejde man søger.

2) Træf dine valg med omhu. Et optagelsesudvalg vil vægte din ansøgning og hvad den består af. Vælg noget der virker målrettet i stedet for noget der 'ligner'. Jeg ville måske synes at det var et resursespild at blive tandplejer med den hensigt at søge direkte videre. Så synes jeg det giver mening at vælge noget relevant og arbejde målrettet - eksempelvis som tandlægepraktikant e.l.

3) Find en sparingspartner. Se om ikke der findes en fælles facebookgruppe for de tandlægestuderende i Aarhus. Vi havde en på medicin - og der var jævnligt folk udefra der udbad sig råd - folk var generelt meget hjælpsomme. Tit kan simple råd være guld værd. Alternativt kan man skrive til studieadministrationen og forhøre sig om de eventuelt ved hvordan profilen typisk ser ud på et kvote 2 optag.

Alt det gymnasietekniske ved jeg ikke ret meget om.

God vind! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. februar 2023 af HejLilNa

Hejsa,

endte du med at komme ind? 

Tak på forhånd.


Skriv et svar til: Odontologi kvote 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.