Matematik

Vektorer

14. august 2022 af Sigurdsen - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har tre spørgsmål som jeg har svært ved at regne frem til som handler om vektorer

I et koordinatsystem er to punkter givet ved

??(−1,6) og ??(7,4).

a) Bestem koordinatsættet til vektoren ????.

b) Bestem koordinatsættet til enhedsvektoren ??? parallel og ensrettet med ????

c) Bestem vha. indskudssætningen koordinatsættet til punktet C, når det oplyses at

????.


Er der nogen der kan hjælpe?


Svar #1
14. august 2022 af Sigurdsen

Det var forresten A(-1,6) og B(7,4)


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. august 2022 af ringstedLC

a) Se formel (49).

b) Enhedsvektoren for en vektor har længden "1" og er parallel og ensrettet med vektoren. Den bestemmes ved at dividere vektoren med vektorens længde:

\begin{align*} \vec{e}_{\overrightarrow{AB}} &= \frac{\overrightarrow{AB}}{\left |\overrightarrow{AB}\right |}=\frac{\overrightarrow{AB}}{\sqrt{{a_1}^2+{a_2}^2}}\quad\textup{formel (44) og (45)} \end{align*}

c) Se hvad du skriver!


Svar #3
14. august 2022 af Sigurdsen

Ups sidste spørgsmål var:

Bestem vha. indskudssætningen koordinatsættet til punktet C, når det oplyses at

????.


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. august 2022 af mathon

når det oplyses at

????.


Svar #5
14. august 2022 af Sigurdsen

Der er sket en fejl ved min computer, men Bestem vha. indskudssætningen kordinatsættet til punktet C, når det oplyses at BC


Svar #6
14. august 2022 af Sigurdsen

Det var spørgsmål c)


Svar #7
14. august 2022 af Sigurdsen

Og spørgmsål b var bestem kordinatsættet til enhedsvektoren e parallel og ensrettede med ab


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. august 2022 af mathon

Bestem vha. indskudssætningen kordinatsættet til punktet C, når det oplyses, at BC (hvad?)


Svar #9
14. august 2022 af Sigurdsen

Ok så opgaven lyder således 

I et koordinatsystem er to punkter givet ved A(-1,6) og B(7,4) 

b) Bestem kordinatsættet til enhedsvektoren e parallel og ensrettede med AB

c) Bestem vha. inskudsætningen kordinatsættet til punktet C, når det oplyses at vektoren BC

Det lyder måske lidt forvirrende, men giver det mening og hvis ja kan i så hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. august 2022 af ringstedLC

#9

c) ... , når det oplyses at vektoren BC

Det lyder måske lidt forvirrende, men giver det mening og hvis ja kan i så hjælpe

Det giver ingen mening.

Se nu hvad der rent faktisk står, når du har forsøgt at kopiere opgaveteksten ind i tråden eller lavet en afskrift.

Hvis oplysningen om vektor "BC" ikke står der, så kan vi ikke hjælpe dig. Og så svarer du bare: "Mangler opgavetekst".


Svar #11
16. august 2022 af Sigurdsen

Altså jeg har stadig svært ved at løse spørgsmål c) Bestem vha. indskudssætningen kordinatsættet til punktet c, når det oplyses at vektoren BC

Kan godt se hvad i mener med at i mangler informationer, men opgaven er skrevet præcist som jeg har formuleret her og er i sikker på det ikke er muligt at svare på det her spørgsmål, da det er det sidste jeg mangler i min aflevering og har haft utrolig svært ved at forstå spørgsmålet. Det eneste jeg har kunne arbejde med var informationen om indskudssætning. 

PS. Undskyld for at jeg har skrevet i forskellige tråde.


Svar #12
16. august 2022 af Sigurdsen

Min lærer har fortalt mig, at han glemte at tilføje information til c) 

Men spørgsmålet lyder således nu:

Bestem vha. indskudssætningen kordinatsættet til punktet c, når det oplyses at vektoren BC = (1,-4)


Brugbart svar (0)

Svar #13
17. august 2022 af ringstedLC

#11 + #12: Så ved du at også din lærer laver sjuskefejl.

For en anden gangs skyld: Få din(e) opgaver præciseret og vedhæft et godt billede. Det sparer dig og os en masse bøvl.


Brugbart svar (0)

Svar #14
17. august 2022 af ringstedLC

c) Brug at stedvektoren til et punkt har punktets koordinater:

\begin{align*} \textup{Indskudss\ae tningen}: \overrightarrow{OC} &= \overrightarrow{OB}+\overrightarrow{BC}\;,\;O=(0,0) \\ &= \binom{...}{\,...\,}+\binom{1}{-4} \\ \overrightarrow{OC} &=\binom{...}{\,...\,}\Rightarrow C=(?,?)\\ \end{align*}

Tegn punkterne og vektorerne for kontrol!


Svar #15
17. august 2022 af Sigurdsen

Tusind tak


Skriv et svar til: Vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.