Fysik

Bevægelse

17. august 2022 af sabrina132

Hej

Er der nogle der kan hjælpe med denne opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2022 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. august 2022 af peter lind

Beregn den potentielle energi af elefanten.  Antag at denne energi bruges til opvarmningen


Svar #3
17. august 2022 af sabrina132

Jeg forstår ikke hvad du mener. Jeg er ikke oplyst, hvad elefanten vejer. Vil du ikke uddybe?


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. august 2022 af SuneChr

Det er noget af en sær opgave med mange usikkerheder undervejs i beregningerne.
Find først ud af hvor meget energi bassinet rummer før faldet.
Den potentielle energi i 30 etagers højde må beregnes af massen, faldhøjden og tyngdens acceleration.
Benyt kalorimeterligningen til at finde temperaturstigningen i vandet, hvis der er mere vand tilbage efter
en ikke ubetydelig maveplasker.
Opgaven er ikke seriøs og er ikke skoleeksempel for disciplinen varmelære.  


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. august 2022 af ringstedLC

#0: For din egen vores skyld; du har nu tre tråde med titlen "Bevægelse". Det giver bøvl!


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. august 2022 af Eksperimentalfysikeren

Der mangler, som du selv er inde på, oplysning om elefantens masse. Desuden står højden angivet ved antallet af etager, men hvor mange meter er det?

Der er altså ikke oplysninger nok til at finde svaret, så løsningen er:

"Der er ikke oplysninger nok til at finde svaret".

Der findes en del opgaver, der bevidst er lavet med for få oplysninger for at træne eleverne i at opdage det.


Svar #7
19. august 2022 af sabrina132

Vi antager af elefanten vejer 30 tons og den 30-etagers bygning er 100 m høj. 

Hvordan beregner jeg så temperaturstigningen i svømmebassinet?


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. august 2022 af peter lind

Den potentille energi af elefanten er så masse*højde. Regn med at al denne energi bliver omdannet til varme. Brug så at Q = m*c*ΔT hvor Q = varmeenergien, m massen af vand og ΔT er temperaturstigningen


Svar #9
19. august 2022 af sabrina132

Mener du masse*højde*tyngdeacceleration?


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. august 2022 af peter lind

ja


Svar #11
19. august 2022 af sabrina132

#10

Er det sådan det skal gøres. 

Men hvad skal man bruge de andre oplysninget til? Altså bassinets længde, bredde og dybde, som er oplyst i opgaven.

Og jeg mente 40 tons istedet for 30


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. august 2022 af peter lind

Til at finde vandets rumfang og derefter massen


Svar #13
19. august 2022 af sabrina132

Jamen hvilke tal skal man så sætte ind i formlen. Det må være helt forkert, det som jeg gør


Brugbart svar (0)

Svar #14
20. august 2022 af ringstedLC

#13: Med #8's antagelser:

\begin{align*} m_{elefant}\cdot g\cdot h=E_{pot}\rightarrow Q &= m_{vand}\cdot c_{vand}\cdot \Delta T \\ &= V\cdot \rho_{vand}\cdot c_{vand}\cdot \Delta T \\ Q&= l\,\cdot \,b\,\cdot \,d\,\cdot \,\rho _{vand}\cdot c_{vand}\cdot \Delta T \\\Delta T&=... \end{align*}

PS. Elefanter vejer langt mindre end 40 tons.


Svar #15
20. august 2022 af sabrina132

#14 

Er det rigtigt, det jeg har lavet? 

og hvordan kommer man frem til vands specifikke varmekapacitet, når man ikke kender Q og det er den man skal finde?


Svar #16
20. august 2022 af sabrina132


Brugbart svar (0)

Svar #17
20. august 2022 af ringstedLC

#15: Ikke helt.

- Der mangler/sjuskes m. enheder.

Eksempel på sjusk:

\begin{align*} E_{pot} &=\frac{20000\cdot _{-}\!kg\cdot 9.82\cdot _{-}\!N}{{\color{Red} _{-}}kg}\cdot 100\cdot _{-}\!m&= 1.964\textup{E}7\cdot _{-}\!J\end{align*}?

Eksempel på mangel: " For at få vandet regnet om til kg, ganger vi med 1000: "

Vis at du kan bruge ρvand med enheder og sammenhængen mellem masse og volume:

\begin{align*} 1000\,\textup{m}^3\cdot 1000 &\;{\color{Red} \neq}\; 1.000.000\,\textup{kg} \\&= 1.000.000\,\textup{m}^3\end{align*}

- "Vi bruger formlen for specifik varmekapacitet ", - til hvad...

- "Vi isolerer den tilførte varmemængde ...", - hvorfra. Du har antaget, at den er lig Epot . Så er den vel bestemt ...

- "Vi isolerer den tilførte varmemængde ...", - og hvorfor; det er ΔT, der spørges om.

- ΔT ≠ 20 ºC

Specifikke masse- og varmefylder, der ikke oplyses, slåes op. 


Svar #18
20. august 2022 af sabrina132

Er det sådan det skal gøres?

Og hvad er temperaturændringen så, hvis det ikke er 20 grader. 

Det er lidt svært med enhedregnskab i TI-nspire. Jeg ved godt, at enheden for Epot er J.


Svar #19
20. august 2022 af sabrina132

Jeg kan godt se at der er noget galt med "i isolerer den tilførte varmemængde Q, som er energien der er tilført fra elefanten". Jeg påstår jo selv, at det er energien tilført fra elefanten. Så jeg sætter den potentielle energi ind i Q og finder temperaturændringen.


Svar #20
20. august 2022 af sabrina132

Er det sådan det skal gøres?

Men hvad skal 20 grader, så bruges til?


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.