Kemi

Indholdet af sødemiddel i én tablet

04. september 2022 af Jesskl - Niveau: A-niveau

Jeg har siddet og prøvet på at regnde den her opgave ud, men er stadig ikke kommet frem til en løsning. Jeg har fået facit (13.9 mg) af min lærer, men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme frem til det. 

Indholdet af saccharin i sødetabletter ønskes bestemt i et kemilaboratorium. I sødetabletter findes sødemidlet som natriumsaltet af saccharins baseform. 20 tabletter pulveriseres og blandes med 20,0 mL 0,0818 ? sølv(I)nitratopløsning. Sødetabletternes saccharinindhold udfældes fuldstændigt med sølv(I)ioner, som vist i nedenstående reaktionsskema.

Bundfaldet fjernes ved filtrering. Derefter titreres overskuddet af sølv(I)ioner med en 0,0412 ? kaliumthiocyanatopløsning. Under titreringen reagerer sølv(I)ioner med thiocyanat, som vist i nedenstående fældningsreaktion.

I ækvivalenspunktet er der tilsat 2,81 mL af kaliumthiocyanatopløsningen.

e) Beregn indholdet af sødestof i én tablet, angivet i mg saccharin.

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. september 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllllll} \textup{Antal mmol}\\ \textup{saccharin tilsat:}&&{n_{\textup{saccharin}}}^{\textup{tilsat}}=\left ( 20.0\;\mathrm {mL} \right )\cdot \left ( 0.0818\;\mathrm {\frac{mmol}{mL}} \right )&=&1.636\;\mathrm {mmol}\\\\ \textup{overskud af}\\ \textup{saccharin:}&&{n_{\textup{saccharin}}}^{\textup{overskud}}=\left ( 2.81\;\mathrm {mL} \right )\cdot \left ( 0.0412\;\mathrm {\frac{mmol}{mL}} \right )&=&0.116\;\mathrm {mmol}\\\\ \textup{Antal mmol}\\ \textup{saccharin i }\\ \textup{20 tabletter:}&&{n_{\textup{saccharin}}}^{\textup{udf\ae ldet}}=\left ( 1.636-0.116 \right )\;\mathrm{mmol}&=& 1.520\;\mathrm{mmol}\\\\ \textup{Antal mmol}\\ \textup{saccharin i }\\ \textup{1 tablet:}&&{n_{\textup{saccharin}}}^{\textup{i 1 tablet}}=\frac{1.520\;\mathrm{mmol}}{\mathrm{20\;\mathrm{tabletter}}}&=&0.076\;\mathrm{\frac{mmol}{\textup{tablet}}} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. september 2022 af mathon

\small \small \small \small \small \small \begin{array}{lllllllllllllllll} \textup{Antal mg}\\ \textup{saccharin}\\ \textup{i 1 tablet:}&&m=\left ( 0.076\;\mathrm{\frac{mmol}{tablet}}\right )\cdot \left (183.18\;\mathrm{\frac{mg}{mmol}} \right )&&&&&&&&&&=&13.9\;\mathrm{\frac{mg}{tablet}} \end{array}


Svar #3
04. september 2022 af Jesskl

Tusind tak for hjælpen! 


Skriv et svar til: Indholdet af sødemiddel i én tablet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.