Matematik

Hjælpppp

07. september 2022 af EmmaElgaard - Niveau: B-niveau

Jeg er nået til opgave 2.23 og er gået i stå... En venlig sjæl der kan hjælpe mig med at forstå hvordan man gør?

Et firma samler pc'er, som sælges videre til private kunder.

Firmaets faste omkostninger pr. uge (husleje, fast løn til medarbejdere mv.) udgør 30.000 kr., og de variable omkostninger pr. pc'er (dvs. omkostningerne til de enkeltdele, som pc'en samles af, og software) udgør 5.000 kr. pr. pc.

a. Beregn de samlede omkostninger en uge, hvor firmaet samler 25 pc'er.

(Mit svar:)

Faste omkostninger: 30000
Omkostninger for 25 pc'er: 
25 * 5000 = 125000

Samlede omkostninger: 
30000 + 125000 = 155000

b. Lad x betegne det antal pc'er, som de samler pr. uge. Lad y = f(x) betegne de samlede omkostninger pr. uge. Bestem en forskrift for f.
(Kan ikke finde ud)

c. Hvor mange pc'er har firmaet samlet, hvis de samlede omkostninger en uge udgør 120.000 kr.? Svaret skal bestemmes ved løsning af en ligning.

(Kan ikke finde ud)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. september 2022 af ringstedLC

a. Svaret er rigtigt.

b. 

\begin{align*} f(x) &= \textup{PC}_\textup{pris}\cdot \textup{PC}_\textup{antal}+\textup{Omk}_\textup{\,faste} \\ &= \textup{PC}_\textup{pris}\cdot x+\textup{Omk}_\textup{\,faste} \end{align*}

c. 

\begin{align*} f(x)=120000 &= \textup{PC}_\textup{pris}\cdot x+\textup{Omk}_\textup{\,faste} \\ x &= ... \end{align*}

Se eventuelt https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/lineaere-funktioner

Skriv en meget bedre og mere sigende titel.


Svar #2
07. september 2022 af EmmaElgaard

Tusind tak for hjælpen

Skriv et svar til: Hjælpppp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.