Kemi

Reaktionsskema tvivl

08. september 2022 af gastrocnemius - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle!

Jeg sidder med en opgave i kemi, som jeg ikke rigtig kan gennemskue.

Opgaven lyder;

En person drikker ved et uheld 10 mL afløbsrens og får alvorlige ætsninger. Afløbsrens er en stærk base, hvor koncentrationen af NaOH er 6.0 mol/L. Beregn pH i mavesækken efter at 10 mL afløbsrens er blandet med 2.0 L mavesaft med pH 2.0.   

Tip: brug at [H+]*[ OH–] = 1.0*10-14 M2.

Jeg tænkte med det samme at det var en syre/base reaktion, og fik derfor mit reaktionsskema til at være

NaOH + HCl ---> NaCl + H2O

Dog kan jeg se på svaret, at reaktionsskemaet skal se ud på følgende måde:

H+ + 2OH- ---> H2O + OH-

Er der nogen af jer der er super skarpe til kemi, som kan give gode råd til hvordan man gennemskuer at de vil have denne form for reaktionsskema? 

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2022 af mathon

Fordi der er OH- i overskud.


Svar #2
09. september 2022 af gastrocnemius

Den er jeg med på, men hvorfor indgår Na og Cl ikke i reaktionen? Hvordan ser man de kun er interesseret i H+ og OH-?

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. september 2022 af mathon

fordi de kun er tilskuerioner.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. september 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllr} \textup{antal mol }OH^-\textup{:}&&n_{OH^-}=\left ( 0.010\;\mathrm{L} \right )\cdot \left ( 6.0 \;\mathrm{\frac{mol}{L}}\right )&=&0.06\;\mathrm{mol}\\\\ \textup{antal mol }H_3O^+\textup{:}&&n_{H_3O^+}=\left ( 2.0\;\mathrm{L} \right )\cdot \left ( 10^{-2}\;\mathrm{\frac{mol}{L}} \right ) &=&0.02\;\mathrm{mol}\\\\ \textup{overskud af }OH^-\textup{:}&&n_{\textup{overskud}}^{OH^-}=0.04\;\mathrm{mol} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. september 2022 af mathon

  \small \begin{array}{llllll} \textup{overskuds-}\\ \textup{koncentration:}&&\left [ OH^- \right ]=\frac{0.04\;\mathrm{mol}}{2.010\;\mathrm{L}}=0.0199\;\mathrm{M}\\\\ \textup{vands ionprodukt}\\ \textup{ved }37\degree C\textup{:}&&K_v=10^{-13.622}\;\mathrm{M^2}\\\\ pOH=&&-\log\left (\left [ OH^- \right ] /M \right )=-\log\left ( 0.0199 \right )=1.7\\\\pH=&&-\log\left ( K_v/\;\mathrm{M^2} \right )-pOH=\\\\&& -\log\left ( 10^{-13.622} \right )-1.7=11.9 \end{array}


Svar #6
11. september 2022 af gastrocnemius

TAK!!


Skriv et svar til: Reaktionsskema tvivl

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.