Kemi

Elektronprikformel for SO3

25. september 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg skal lave elektronprikformelen for SO3, hvilket jeg har gjort, men nu er jeg helt i tvivl, om det er korrekt, fordi når jeg googler (på engelsk) laver de den helt anderledes. Er det jeg har lavet så forkert?
Min opfylder jo også reglen med 8 elektroner i yderst skal for dem alle.

Billede er vedhæftet af min tegning og den jeg fandt på nettet

Svar #1
25. september 2022 af Annicca (Slettet)

Det var denne, jeg fandt via nettet:

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. september 2022 af hjælpimatogkemi

#0 Jeg skal lave elektronprikformelen for SO3, hvilket jeg har gjort, men nu er jeg helt i tvivl, om det er korrekt, fordi når jeg googler (på engelsk) laver de den helt anderledes. Er det jeg har lavet så forkert?
Min opfylder jo også reglen med 8 elektroner i yderst skal for dem alle.

Billede er vedhæftet af min tegning og den jeg fandt på nettet

Den er forkert. 


Svar #3
25. september 2022 af Annicca (Slettet)

Jeg forstår ikke, hvorfor den er forkert, når de alle opfylder ædelgasreglen med 8 elektroner?

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. september 2022 af hjælpimatogkemi

Der er seks svovl har vi en enkelt af og vi har 3 oxygen dem har vi tre af. Følgende være 

S=6*1=6

O3=6*3=18

Det samlede beløb bliver 6+18, hvilket er lig med 24 elektroner. Her er svovl det centrale atom pga. Der er kun et svovl molekyle, så skal du skrive det i midten med de tre iltatomer omkring det. Da du allerede har brugt 6 elektroner til at lave de tre enkelte. Så trækker du dem fra din udregning. Derfor elektronprikformel kun skal have 18 elektroner 

24-6= 18

Dels at vi står i 6 hovedgruppe i det periodiske system 


Svar #5
25. september 2022 af Annicca (Slettet)

Årh, ja okay. Tusinde tak

Skriv et svar til: Elektronprikformel for SO3

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.