Fysik

Kinematik

12. oktober 2022 af Sigurdsen - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg spørger bare i den forstand, at jeg ikke helt ved hvordan man kan se på en graf, hvornår den har en positiv, negativ eller lige med 0 accalaration og hvornår den har en positiv, negativ eller lige med nul hastighed. 

Altså er der noget specifikt jeg skal kigge på i min graf.

Er der nogen der kan hjælpe?


Svar #1
12. oktober 2022 af Sigurdsen

Udefra en stedgraf


Svar #2
12. oktober 2022 af Sigurdsen

Har tegnet en stedfunktion og dens regression, men skal skitsere hvor accelerationen er postiv, negativ lige med nul

Og skitsere hvor hastigheden er positiv, negativ og lige med nul


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. oktober 2022 af ringstedLC

#2:

\begin{align*} s(t) &= -5.513\,t^2-1.758\,t+5.08 \\ v(t) &\approx -11\,t-1.8 \\ a(t) &\approx -11 \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. oktober 2022 af ringstedLC

Til sammenligning:

Figuren viser sammenhængen mellem tid t og højde s ved et frit fald fra 5.08 m.

Vedhæftet fil:Kinematik, frit fald.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. oktober 2022 af ringstedLC

Når tiden starter er højden s0 = 5.08 m, hastigheden v0 = 0 m/s. a = g = -9.82 m/s2 er konstant gennem hele forløbet.

Bolden slippes, farten nedad stiger m. acc., det vil sige, at hast. bliver mindre, da opad er positiv retning. Husk at:

\begin{align*} \left | v \right | &= \textup{fart} \end{align*}

Bevægelsen til forskellige tider er indtegnet som tangenter til grafen. Deres hældning er hast. til samme tid.

Lige før bolden standses ved overfladen er farten størst, fordi acc. har virket i maks. tid.

Vedhæftet fil:Kinematik, frit fald.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. oktober 2022 af ringstedLC

Ved det frie fald er begyndelseshastigheden 0 m/s:

\begin{align*} \textup{Generel bev\ae gelsesligning}:s(t) &= \tfrac{1}{2}a\cdot t^2+v_0\cdot t+s_0 \\s(t) &= \tfrac{1}{2}a\cdot t^2+s_0\;,\;v_0=0\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \\ v(t)=s'(t) &= a\cdot t \\ a(t)=v'(t)=s''(t) &= a=g=-9.82\,\tfrac{\textup{m}}{\textup{s}^2} \end{align*}

Din regression:

\begin{align*} s(t) &= -5.513\,t^2-1.758\,t+5.08 \\ &\approx \tfrac{1}{2}\cdot (-9.82)\cdot t^2+5.08 \\ &= -4.91\cdot t^2+5.08 \end{align*}

svarer altså nogenlunde til teorien.


Skriv et svar til: Kinematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.