Kemi

Alkan

14. oktober 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Er denne figur korrekt tegnet af alkan: 3-ethyl-2-methylpentan


Billede vedhæftet

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2022 af Christianfslag

Jamen lad os tjekke. Den længste kæde skal være pentan; penta = 5, den er vist god nok. Så står der 3-ethyl, og du tegner meget fint en ethylgruppe på det tredje carbon i pentan. Og endeligt er der 2-methyl, og du placerer helt fint en ethylgruppe på anden carbon.

Overvej at bruge ChemSketch til dine tegninger fremover--den kan endda tjekke navne for dig.


Svar #2
14. oktober 2022 af Annicca (Slettet)

#1
Tusinde tak for svar.

Jeg bøvler dog bu med endnu en opgave, hvor jeg skal tegne 3-ethyl-2,2,4-trimethyloctan, men når jeg Google den står der, at der skal være 13 Carbon og 28 Hydrogen. Jeg får dog det til at være 29 hydrogen.


Hvad kan jeg have gjort forkert?
(Billede er vedhæftet)

Svar #3
14. oktober 2022 af Annicca (Slettet)

Billede:

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. oktober 2022 af Christianfslag

Anden carbon fra venstre har allerede fire bindinger, så du kommer til at smide et H for meget på.


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. oktober 2022 af AngelOneOne

Hej,

Du kan altid finde antallet af H'er ud fra antallet af C'er i en alkan ved hjælp af formlen CnH(2n+2). Så har alkanen 13 C-atomer, så vil den skulle have 2x13+2=28 H-atomer. Formlen gælder også så længe det kun er alkyler der sidder på hovedkæden (methyl, ethyl, propyl, osv.)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
15. oktober 2022 af Annicca (Slettet)

Tusinde tak :)

Skriv et svar til: Alkan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.