Matematik
Skriv det her som decimaltal: 0,10 + 3/4. Forklaring?
Hej. Jeg har haft en test hvor jeg skulle skrive 0,10 + 3/4 som et decimaltal, men jeg ved ikke hvordan. Hvordan skal jeg gøre det?
3/4 er en brøk btw
Svar #1
26. oktober 2022 af Eksperimentalfysikeren
Start med at regne bræken om til decimaltal:
3,00000:4 = 0,75
0
30
28
20
20
0
Forklaring: 3 skrives som decimalbrøk ved at der tilføjes et komma og et vilkårligt antal nuller.
Man starter så med at forsøge at dividere 4 op i 3, hvilket giver 0 med rest 3. Man skriver 0 i begyndelsen af resultatet, ganger det ed 4 og skriver resultatet under 3. Derefter trækker man 0 fra 3, hvilket giver 3. Derefter kommer kommaet. Det kopierer man over i resultatet. Nullet efter kommaet trækker man ned, så der kommer til at stå 30. 30 divideret med 4 giver syv, som man skriver i resultatet. det ganger man med 4, hvilket giver 28, som man trække fra 30, så man har resten 2. Næste nul trækkes ned, så man har 20, som divideret med 4 giver 5, hvilket man skriver i resultatet. Derefter ganger man de 5 med 4 og skriver resultatet under de 20 og trækker fra. Det giver resten 0 og udregningen er færdig. Til sidst lægges 0,75 sammen med de 0,1, der står først i detoprindelige udtryk.
Skriv et svar til: Skriv det her som decimaltal: 0,10 + 3/4. Forklaring?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.