Matematik

Bestemmelse af højde til en trekant

29. november 2022 af Hello32 - Niveau: C-niveau

Hej 

Jeg har følgende opgave som jeg ikke lige kan se hvordan  jeg skal gribe den an. Delopgave a) har, men jeg sidder fast med delopgave b). Jeg tænke om man måske skulle bestemme højden af trekanten, hvor så jeg tænkte på pythagoras' sætning. Men jeg var ikke sikker på om man kunne bruge den, ved at man bare kunne tage halvdelen af grundlinjen, således at jeg har med de to sider, 2,4m og 1m, at gøre med?

Opgaven er ellers oploaded som et billede. 

På forhånd, tak :) 

Vedhæftet fil: Gynge opg .png

Svar #1
29. november 2022 af Hello32

Jeg har faktisk et andet forslag. Jeg skulle nemlig tegne trekanten i geogebra. Kan det så være et jeg måske bare skulle bruge geogebra til dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2022 af MentorMath

Hej,

Det kan godt være at det er nok, blot at bestemme afstanden ved at tegne trekanten i Geogebra.

Du kan også godt som du nævner bruge Pythagoras' sætning.

(1,8 + x)2 + 12 = 2,42 ⇔

(1,8 + x)2 + 1 = 5,76 ⇔

√((1,8 + x)2) = √(5,76 - 1) ⇔

1,8 + x = 2,181742423 ⇔

x = 0,381742423 

   ≈ 0,382 

Altså er afstanden mellem gyngesædet og jorden ca 0,382 m :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2022 af Eksperimentalfysikeren

Din idé med at søge hjælp hos Pythagoras er rogtog god. Det gælder også opdelingen i to retvinklede trekanter med hypotenusen 2,4og den ene katete på 1 m. Når du har højden, kan de trække de 1,8m fra for at få resultatet.

#2 Gør faktisk det samme, men har kaldt højden for 1,8+x. Det virker også, men er ikke så overskueligt.


Svar #4
30. november 2022 af Hello32

Mange tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. november 2022 af Soeffi


Skriv et svar til: Bestemmelse af højde til en trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.