Matematik

Hvordan får jeg denne funktion over på formen for en ellipse? - kvadratisk programmering

01. december 2022 af Amal5426 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har en funktion

DB = 2x^2 + 18x - y^2 + 8y

Jeg skal nu forklare  "hvilken figur niveaukurverne viser"

Jeg har prøvet at kvadratkomplettere men jeg ender ud med at skulle dele alle led med 56,5 og det giver ikke mening.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2022 af MentorMath

Hej,

En andengradsfunktion i to variable er angivet ved

f(x,y) = Ax2 + Bxy + Cy2 + Dx + Ey + F,   x,y ∈ R. 

Af funktionen

DB = 2x2 + 18x - y2 + 8y, kan vi aflæse at

A ≠ C, men at A og C har forskellige fortegn.

Idet der frembringes ellipser, når andengradskoefficienterne er forskellige tal, men har samme fortegn, kan vi redegøre for, at det keglesnit der fremkommer af funktionen, når funktionsværdien er sat lig med nul ikke er en ellipse. 

Når A og C har forskellige fortegn som det ses her, er det keglesnit der frembringes når funktionsværdien er nul en hyperbel :))


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. december 2022 af MentorMath

Vi kan også godt omskrive ligningen til normalformen for en hyperbel ved kvadratkomplettering.

(2x+ 18x) + (- y2 + 8y) = 0 ⇔

2(x2 + 9x) - (y2 - 8y) = 0 ⇔

2((x + 9/2)2 - 20,25) - ((y + 4)2 - 16) = 0 ⇔

2(x + 9/2)2 - 40,5 - (y + 4)2 + 16 = 0 ⇔

2(x + 9/2)2 - (y + 4)2 = 40,5 - 16 = 24,5 ⇔

((x + 9/2)2 / 12,25) - ((y + 4)2 / 24,5) = 1 

Jeg undskylder, at jeg bliver nødt til at angive det i decimaltal og at det står lidt uoverskueligt, men jeg havde ikke lige mulighed for at skrive det som brøker her.


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. december 2022 af Soeffi

#0. Svar i Geogebra:

Niveaukurverne er hyperbelgrene.

Vedhæftet fil:db.png

Svar #4
02. december 2022 af Amal5426

Mange tak for jeres svar. :-)

Hvordan kan det være at det bliver en ellipse når jeg indtegner funktionen i geogebra?

Og hvordan kan det være jeg skal sætte funktionen lig 0? Skal den ikke sættes lig et tilfældigt niveu, t?

Jeg har vedhæftet opgaven, så kan det være at det er nemmere at se hvad jeg mener.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. december 2022 af MentorMath

#4 

Selv tak! Ups, kan se at jeg har lavet en fejl i #2, grundet en fortegnsfejl i tredje linje. Ligningen angivet på normalform er derfor

((x + 9/2)2 / 12,25) - ((y - 4)2 / 24,5) = 1. 

Det var egentlig ret så dårligt formuleret i #1. Man plejer vist normalt at sætte funktionsværdien lig med nul for gøre det nemt.

Så vidt jeg ved har du ret i, at man finder kurven med et tilfældigt niveau t ved at sætte funktionsværdien lig med en given værdi af t, idet man finder niveaukurverne for en funktion af to variable, ved at sætte funktionsværdien lig med en tilfældig konstant :-)

Når funktionen sættes lig med en vilkårlig konstant svarer det blot til, at man ændrer på konstantleddet. Hvis vi sammenligner ligningen med en andengradsligning i to variable angivet ved

f(x,y) = Ax2 + Bxy + Cy+ Dx + Ey + F,   x,y ∈ R,

så svarer det til, at vi ændrer på konstanten F.

Håber på, at der nok er en anden herinde, der kan forklare det lidt bedre end jeg kan her :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. december 2022 af MentorMath

#2

Vi kan også godt omskrive ligningen til normalformen for en hyperbel ved kvadratkomplettering.

(2x+ 18x) + (- y2 + 8y) = 0 ⇔

2(x2 + 9x) - (y2 - 8y) = 0 ⇔

2((x + 9/2)2 - 20,25) - ((y + 4)2 - 16) = 0 ⇔

2(x + 9/2)2 - 40,5 - (y + 4)2 + 16 = 0 ⇔

2(x + 9/2)2 - (y + 4)2 = 40,5 - 16 = 24,5 ⇔

((x + 9/2)2 / 12,25) - ((y + 4)2 / 24,5) = 1            

Jeg undskylder, at jeg bliver nødt til at angive det i decimaltal og at det står lidt uoverskueligt, men jeg havde ikke lige mulighed for at skrive det som brøker her.


Skriv et svar til: Hvordan får jeg denne funktion over på formen for en ellipse? - kvadratisk programmering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.