Fysik

Hjælp

25. januar 2023 af Moehy - Niveau: B-niveau

Nogle der kan hjælpe mig med denne her opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. januar 2023 af peter lind

Brug ligningen for en idealgas P*V = n*R*T hvor P er trykket, V er volumnet, n er antal mol og T er temperaturen i grad kelvin


Svar #3
25. januar 2023 af Moehy

Jeg har brugt Nspire solve til at finde T altså temperaturen. Skal det se sådan her ud? Føler det er forkert...


Svar #4
25. januar 2023 af Moehy

#2

Brug ligningen for en idealgas P*V = n*R*T hvor P er trykket, V er volumnet, n er antal mol og T er temperaturen i grad kelvin

?


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. januar 2023 af peter lind

Det har du misforstået. Det hele går ud på at gøre luften inde i ballonen tynd nok, så opdriften kan bære hele ballonen. Opdriften er rumfang*g*(massefylden af luft udenfor - massefylden af luft indenfor ballonen). Find den opdrift og brug derefter idealgasligningen til at finde temperaturen.


Svar #6
27. januar 2023 af Moehy

Jeg er lidt gået i stå....

Du siger at man skal finde opdriften først også temperaturen... hvorfor ikke omvendt?

Opdriften: 1100 m3 * 9,82 m/s2 * (massefylden af luft udenfor ? - massefylden af luft indenfor ballonen ?)

Er massefylden af luften udenfor 29 g/mol???


Brugbart svar (1)

Svar #7
27. januar 2023 af peter lind

Det er fordi man skal bruge opdriften til at finde temperaturen. g/

De 29/mol er ikke massefylden, men du kan finde massefylden. Så vidt jeg kan huske er det 22l ved normalt tryk og temperatur. Slå det hellere op. Jeg kan huske forkert


Svar #8
27. januar 2023 af Moehy

#7

Det er fordi man skal bruge opdriften til at finde temperaturen. g/

De 29/mol er ikke massefylden, men du kan finde massefylden. Så vidt jeg kan huske er det 22l ved normalt tryk og temperatur. Slå det hellere op. Jeg kan huske forkert

Er det 0,0012 ?


Svar #9
27. januar 2023 af Moehy

#7

Det er fordi man skal bruge opdriften til at finde temperaturen. g/

De 29/mol er ikke massefylden, men du kan finde massefylden. Så vidt jeg kan huske er det 22l ved normalt tryk og temperatur. Slå det hellere op. Jeg kan huske forkert

1.000 kg/m3 ???


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. januar 2023 af Mahmoud1112

Slettet

Skriv et svar til: Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.