Kemi

Mængdeberegning

31. januar 2023 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
20 g NaOH opløses i så meget vand, at opløsningen fylder 500 mL.
Hvor stor er stofmængdekoncentrationen af natriumhydroxid?


Hvordan løser jeg denne - kender godt formlen, men kan simpelhen ikke omregne de 20 g til mol

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2023 af mathon

                                 \small \small \begin{array}{llllllll} \textup{antal mol:}&\frac{m}{M}=\frac{20\;\mathrm{g}}{40.0\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}&=&0.500\;\mathrm{mol} \\\\\textup{molaritet:}&\frac{n}{V}=\frac{0.5\;\mathrm{mol}}{0.500\;\mathrm{L}}&=&1.000\;\mathrm{M} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. februar 2023 af SkolleNørd

#1

                                 \small \small \begin{array}{llllllll} \textup{antal mol:}&\frac{m}{M}=\frac{20\;\mathrm{g}}{40.0\;\mathrm{\frac{g}{mol}}}&=&0.500\;\mathrm{mol} \\\\\textup{molaritet:}&\frac{n}{V}=\frac{0.5\;\mathrm{mol}}{0.500\;\mathrm{L}}&=&1.000\;\mathrm{M} \end{array}

jeg har lige et spørgsmål til noget lignende.

Hvad hvis man har en ascobinsyre i et forsøg, hvordan finder man så ud af om det er en monohydron eller dyhydrogen syre?

Jeg forstår virkelig ikke sammenhængen og om der overhovedet findes en formel for dette, da det er et nye emen (tirering for mig)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2023 af mathon

           \small H_2ASc\textup{ er en svag syre }pK_a=4.2

           \small HASc^-\textup{ er en meget svag syre }pK_a=11.6


Skriv et svar til: Mængdeberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.