Matematik

Side 2 - Hvad er gaffelforskrifter? Hvordan bruger/regner man dette ud?

Svar #21
04. februar 2023 af SkolleNørd

#0

Nogle der kan forklare mig om gaffeforskrifter?

Jeg forstår det ikke.

Nogle der kan hjælpe med vedhæftede opgave?

#18

Jeg vil sige, med krav om kontinuitet for x = 1 må gælde:
f (x) → 2 + b  for x → 1-     ∧      f (x) → 4 for x → 1+       ⇒       2 + b = 4
(De små indeks fortegn betyder x gående fra venstre henh.vis. fra højre). 
 

Jeg er først selv begyndt på at lære om gaffelforskifter, men har ikke hørt/læst om ''kontinuitet'' nogensinde eller kender til dette.


Brugbart svar (0)

Svar #22
04. februar 2023 af ringstedLC

En funktion er kontinuert, når dens graf kan tegnes uden at "løfte blyanten fra papiret". Det vil sige, at den er sammenhængende i overgangene mellem grenene.

Se eventuelt https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/kontinuitet-og-differentiabilitet

For at opnå en sammenhængende graf, må funktionsværdien = y i knækpunktet være den samme, uanset hvilken gren, der benyttes:

\begin{align*} f(x)=\textup{kontinuert}\Rightarrow g(x_0) &= h(x_0) \\ 2x_0+b &= -3x_0+7 \\ 2\cdot 1+b &= -3\cdot 1+7 \\ b &= ... \end{align*}


Svar #23
04. februar 2023 af SkolleNørd

#3

SÅ svaret er 2+b=4

SÅ svaret er 2?


Brugbart svar (0)

Svar #24
04. februar 2023 af ringstedLC

Ja. Tegn eventuelt grafen med fx GeoGebra:

\begin{align*} \textup{Input: }f(x) &=\textup{Hvis}\Bigl(x<1,\, 2x+2,\, \textup{hvis}\bigl(x>=1, -3x+7\bigr)\Bigr) \end{align*}


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Hvad er gaffelforskrifter? Hvordan bruger/regner man dette ud?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.