Kemi

Titrering af havvand

04. februar 2023 af Albertevw - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er ved at skrive rapport om titrering af havvand, men er nu nået til et punkt hvor jeg ikke forstår noget længere.

Jeg skal svare på følgende spørgsmål:

1) Beregn stofmængden af sølvnitrat i det tilsatte volumen 0,100 AgNO3

Det har jeg gjort (tror jeg), således:

Titrering 1:

c=0,100 M
V=0,0103 L

0,100*0,0103=0,00103 mol

Titrering 2:

c=0,100 M
V=0,0106 L

0,100*0,0106=0,00106 mol

Er dette gjort rigtigt?

2) Hvor stor en stofmængde Ag+ er der tilsat?

Skal jeg bruge formlen for stofmængdekoncentration her, eller for stofmængde? 

3) Hvor stor en stofmængde Cl- indeholder 10 mL fortyndet havvand


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. februar 2023 af AngelOneOne

Hej,

1) Ja

2) En mol AgNO3 indeholder 1 mol Ag+ og 1 mol NO3-. Så den forbrugte stofmængde af AgNO3 = mol Ag+.

3) Reaktionen mellem NaCl i havvand og AgNO3 er:

AgNO3(aq) + NaCl(aq) → AgCl(s) + NaNO3(aq) eller ionreaktionsskemaet uden tilskuerioner:

Ag+(aq) + Cl-(aq) → AgCl(s)

Da reaktionsforholdet er lig med 1:1, dvs. 1 mol AgNO3 reagerer med 1 mol NaCl, er stofmængden af Cl- den samme som stofmængden af Ag+.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
04. februar 2023 af Albertevw

#1

Hej,

1) Ja

2) En mol AgNO3 indeholder 1 mol Ag+ og 1 mol NO3-. Så den forbrugte stofmængde af AgNO3 = mol Ag+.

3) Reaktionen mellem NaCl i havvand og AgNO3 er:

AgNO3(aq) + NaCl(aq) → AgCl(s) + NaNO3(aq) eller ionreaktionsskemaet uden tilskuerioner:

Ag+(aq) + Cl-(aq) → AgCl(s)

Da reaktionsforholdet er lig med 1:1, dvs. 1 mol AgNO3 reagerer med 1 mol NaCl, er stofmængden af Cl- den samme som stofmængden af Ag+.

/Angel

Tusind tak, kæmpe hjælp! Men skal jeg ikke regne noget i 2?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. februar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Umiddelbart nej. Du har jo allerede beregnet stofmængden af AgNO3 i opgave 1. Opgave 2 og 3, er det samme som i opgave 1, da der kun er 1 mol Ag+ per 1 mol AgNO3 og der er kun et mol Cl- for hvert mol Ag+. Den eneste beregning der måske kunne foretages, er at tage gennemsnittet af de to beregninger du har lavet, så ma får 0,00105 mol som gennemsnit af de to titreringer.

Igen reaktionsforholdet i ligningen er 1:1, så der skal bruges 1 mol af det ene for hver mol af det andet. Forholdet mellem Ag+ og NO3- er ligeledes 1:1 i AgNO3, så du har en mol Ag+ og 1 mol NO3- for hvert mol AgNO3, og forholdet mellem Na+ og Cl- er også 1:1, så du har 1 mol Na+ og 1 mol Cl- for hvert mol NaCl.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Titrering af havvand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.