Matematik

differentialregning

20. februar 2023 af Chris29 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg bikser meget med den her opgave, og forstår ikke helt hvad jeg skal. Er der en venlig sjæl der vil hjælpe?

En funktion er givet ved forskriften f(x)=x4 - x3+(kx)2+1

Bestem  k, så f' (1)=7.

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2023 af jl9

Antager det skal det læses som: f(x) = x4 - x+ (kx)+ 1

Har du bestemt f'(x)?

Svar #2
20. februar 2023 af Chris29 (Slettet)

Ja beklager, det er rigtigt. 
Har fået det til f'(x)=9 ?? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. februar 2023 af jl9

f'(x) = 4x3 - 3x2 + 2k2x

Løs ligngen f'(1) = 7 for k. Dvs. indsæt 1 på x's plads, sæt det lig med 7, og isoler k i ligningen

Svar #4
20. februar 2023 af Chris29 (Slettet)

Når, okay forståeligt. 
Måske jeg spørger meget dumt, men hvad bliver k så? 

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. februar 2023 af jl9

Isoler k i:

7 = 4•13 - 3•12 + 2k2•1

Brugbart svar (0)

Svar #6
20. februar 2023 af Anders521

f '(1) = 7 ⇔ 4·13 - 3·12 + 2k2·1 = 7                                                                                                                                      ⇔ 4 - 3 + 2k2 = 7                                                                                                                                                    ⇔ 1 + 2k2 = 7                                                                                                                                                        ⇔  2k2 = 6                                                                                                                                                              ⇔  k2 = 3                                                                                                                                                                ⇔ |k| = √3                                                                                                                                                              ⇔ k = ±√3

Skriv et svar til: differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.