Fysik

Kalium i kroppen

28. februar 2023 af yonis2200 - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg kan ikke rigtigt komme igang med b,c,d

Har i nogen forslag til hvor jeg skal start?


Svar #1
28. februar 2023 af yonis2200

Alle mennesker indeholder kalium. Den radioaktive kaliumisotop 40K udgør 0,012% af 19

naturligt forekommende kalium. 40K kan henfalde pa° to ma°der; ved ??− −henfald, og ved 19

elektronindfangning.

Man kan regne med, at en person pa° 70 kg indeholder 140 g kalium.

b)  Hvor stor er massen af 40K i kroppen pa° personen pa° 70 kg?

c)  Hvor mange 40K kerner indeholder personen? 19

Halveringstiden for 40K er 1,28 · 109 a°r. 19

d)  Hvor stor er aktiviteten i personens krop?


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. februar 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2023 af peter lind

b) m = 0,012% af 140 gram

c) N = m/masse af 40K

d)Aktiviteten er k*N hvor k kan findes af (½)t/t½ = e-kt hvor t½ er halveringstiden


Svar #4
01. marts 2023 af yonis2200

Det giver mening - tak! 

Jeg er ikke så gode venner med kernefysik endnu. Har du nogen hints til hvordan jeg løser demme?


Svar #5
01. marts 2023 af yonis2200

Radon er en luftart, der i sma° mængder siver ud fra overfladen af mange byggematerialer. Aktiviteten fra radon i luften i kælderrum ma° af sundhedsmæssige grunde højst være 100 Bq/m3.

Det er derfor vigtigt at sørge for regelmæssig udluftning. Nogle steder er det almindeligt at installere en ventilator til fjernelse af radon.

En prøve, der er udtaget af luften i et kælderrum, har en aktivitet pa° 180 Bq, fra henfaldet af 222Rn. Halveringstiden for 222Rn er 3,82 døgn.

a)  Hvor stor vil prøvens aktivitet være efter et døgns forløb?

b)  Beregn hvor mange 222Rn kerner, der højst ma° være i 1,0 m3 af luften i rummet.

I er lukket kælderrum, hvis rumfang er 125 m3, og hvis vægge, gulv og loft har en samlet overflade pa° 175 m2, vil der efter nogen tids forløb indstille sig en ligevægtstilstand mellem radonudsivningen fra overfladen og henfaldet af radon i luften. Man kan regne med at udsivningen af 222Rn er 150 kerner pr. sekund pr. kvadratmeter.

c) Bestem aktiviteten pr. m3 fra den mængde 222Rn, der findes i rummet, na°r 86

ligevægtstilstanden er indtra°dt. Er der brug for ventilation i kælderrummet?


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. marts 2023 af peter lind

a) A = A0(½)t/t½ = A0e-kt hvor t½ er halveringstiden og A0 er aktiviteten til tiden 0

b) samme metode som i forrige opgave spørgsmål d

c) Ligevægt er når der kommer ind udefra som der henfalder inde i kælderen

Hold dig til en opgave af gangen


Skriv et svar til: Kalium i kroppen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.