Kemi

Fældningsreaktioner

28. februar 2023 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej. Jeg ville høre, om jeg har løst opgaven korrekt? har nemlig bøvlet en hel del med det.
Tak på forhånd. Billede er vedhæftet af opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Har du overhovet gidet kigge på det skema jeg har lagt i en anden tråd til dig?

Beskrivelsen til ovenstående er:

Salte der er opløselige i vand, indeholder typisk en af de følgende ioner: Li+, Na+, K+, NH4+, NO3, eller C2H3O2 (acetat). Et salt er kun opløseligt i vand, hvis det indeholder en opløselig kation eller anion. Salte der indeholder Cl, Br, eller I, er opløselige, med mindre de er kombineret med Ag+, Pb2+, eller Hg2+. Ligeledes er de fleste salte der indeholder SO42- opløselige, men få er uopløselige, som vist i tabel 12.4. De fleste andre salte, inklusiv dem der indeholder anionerne CO32-, S2-, PO43-, eller OH, er uopløselige. I et uopløseligt salt, er dets positive og negative tiltrækningskraft for stor til, at vandets polære molekyler kan bryde den. Vi kan bruge opløselighedsreglerne i tabel 12.4, til at forudsige om et salt (en fast ionforbindelse), forventes at kunne blive opløst i vand.

https://kemi.androide.dk/12-oploesninger/12-3-oploeselighed/

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Fældningsreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.