Kemi

Reparation af CaCO3-krystaller

10. marts 2023 af DonutL61 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har læst, at CaCO3-krystaller, der er blevet brudt, kan repareres ved at lede calciumholdigt vand igennem brudstedet. Mine spørgsmål er:

1. Hvilke(n) reaktion(er) sker ved reparationen?

2. Ser krystallen bagefter mere eller mindre ud som før, eller vil man altid kunne se stedet, hvor krystallen har været brudt, hvis man fx bruger et mikroskop?

Håber der er en derude, der kan hjælpe :) .


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2023 af Alix1983 (Slettet)

Slettet

Svar #2
10. marts 2023 af DonutL61

Som jeg forstod det, handlede det blot om rene kalk-krystaller. Tænker du, at calciumet alene er nok til at danne krystalvæksten, eller skal noget andet til også? Skal der fx først dannes calciumhydroxid eller noget i den retning?


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Svar #4
10. marts 2023 af DonutL61

Super, rigtig mange tak :) ! Ved du om det CO2 + O, der mangler for at danne CaCO3, om det også er i vandet, eller om det er blevet frigivet gennem brudet?


Brugbart svar (1)

Svar #5
10. marts 2023 af Heptan

CO2 opløses i vand og bliver bl.a. til CO32-, så alle ioner burde være tilgængelige.

Reaktion:

Ca2+(aq) + CO32-(aq) → CaCO3 (s)


Svar #6
10. marts 2023 af DonutL61

Ah, okay, mange tak :) .


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Begge ioner skal være til stede. Hvis man bruger en opløsning af CaCl2, mangler man CO3-- ionen til opbygnng af krystallen.

#3 holder ikke. Hvis man henter CO3ionerne fra krystallen, vil en del af krystallen forsvinde der, hvor ionerne hentes, så man får ikke repareret krystallen.

Man skal være meget dygtig for at kunne reparere krystallen, så reparationen ikke kan ses bag efter. Det skyldes, at det er næsten umuligt at anbringe de to dele, så de to dele af krystalgitteret passer sammen. Der vil næsten altid være små skævheder og forskydninger.


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. marts 2023 af Emma593 (Slettet)

Slettet

Svar #9
11. marts 2023 af DonutL61

Men det betyder ikke, at krystallen ændrer egenskaber i forhold til holdbarheden formoder jeg?


Brugbart svar (1)

Svar #10
11. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Hvis det lykkes at lave en perfekt reparation, vil egenskaberne være uændrede, men det er formodentlig umuligt at få den perfekt. Der vil så være et område, hvor der er ændrede egenskaber. Der kan være reduceret brudstyrke, så krystallen lettere går i stykker samme sted. Der kan være ændring af de optiske egenskaber og varmeledning.


Svar #11
11. marts 2023 af DonutL61

Okay, det var så en forkert formodning, jeg havde :) . Mange tak!


Skriv et svar til: Reparation af CaCO3-krystaller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.