Matematik

Forskrift for den rette linje L

20. marts 2023 af Chewbacca1404 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg sidder fast på denne opgave med b og c. Jeg har fundet frem ved opg a, at punkterne er p(-0.5,4.25). Er der nogen, der kan hjælpe mig?

På forhånd tak

Vedhæftet fil: Opg 3 Matematik.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2023 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. marts 2023 af ringstedLC

a)

\begin{align*} f'(x)=a_\textup{Tangent}=-3 &= \bigl(x^2-2x+3\bigr)' \\ x &= x_0=...\Rightarrow P_0=\bigl(x_0,f(x_0)\bigr) \\ \end{align*}

b)

\begin{align*} \textup{Tangent}\perp l\Leftrightarrow a_\textup{Tangent}\cdot a_l &= -1 &&\textup{formel (68)} \\ a_l &= ... \\ l:y &= a_l\cdot (x-x_0)+f(x_0) &&\textup{formel (65)} \end{align*}

c) 

\begin{align*} f(x) &= l \\ x &= x_1=...\Rightarrow Q=\bigl(x_1,f(x_1)\bigr) \end{align*}


Svar #3
20. marts 2023 af Chewbacca1404

#2

Kan du uddybe, for er ikke helt med...


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. marts 2023 af ringstedLC

Gerne, men du må uddybe, hvor du "ryger af".


Svar #5
21. marts 2023 af Chewbacca1404

#4

I b og c forstår jeg ikke hvad du skriver. Så hvis du kan uddybe det mere, ville det være perfekt, for jeg forstår det ikke.


Brugbart svar (1)

Svar #6
21. marts 2023 af SuneChr

b)   To linjer står vinkelret på hinanden, hvis produktet af deres hældningskoefficienter er (- 1) .
c)   Sæt de to forskrifter lig med hinanden.


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. marts 2023 af ringstedLC

#5: Det er ikke en uddybning af, hvad du ikke "er helt med på" i #2.

Hvis det du bad om er givet med #6, skal du øve dig i at bruge formelsamlingen. Om ca. 2 mdr. sidder du måske til skriftlig eksamen og har ikke anden hjælp.


Svar #8
21. marts 2023 af Chewbacca1404

#7

Det var en hjælp, men ikke den store. Forstod alligevel til sidst, da jeg kiggede i formelsamlingen, efter det du skrev.


Skriv et svar til: Forskrift for den rette linje L

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.