Fysik

Lodret fald med luftmodstand

20. marts 2023 af sofiem12 - Niveau: A-niveau

Er der mon en der kan hjælpe mig med at tegne situationen med kraftpile på genstanden i den her opgave (da mit CAS-værktøj driller lidt), samt hjælpe med argumenter delen??


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2023 af em9728

Jeg ved ikke om denne opgave kan bruges, men den omhandler et fald med og uden luftmodstand.
Niveauet er godt nok kun B-niveau, så det kan være den ikke indeholder noget du kan bruge.

Mvh

Vedhæftet fil:SRO.docx

Svar #2
20. marts 2023 af sofiem12

Tusind taak, og det gør sgu skam ikke noget! Jeg kigger på det i morgen, så vender jeg lige tilbage:))


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. marts 2023 af em9728

Perfekt:)


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2023 af MandenMedMangeHatte

Hvis der ses bort fra opdrift, så er der to modsatrettede kræfter der virker på et objekt der falder lodret ned. En opadrettet friktionskraft (luftmodstand) og en nedadrettet tyngdekraft. Newtons 2. lov siger

F_\text{res} = F_\text{luft}-F_\text{tyngde}

ma = \frac{1}{2}CA\rho v^2 - mg

mv' = Dv^2-mg, \: \: \: \text{hvor} \: \: \: D=\frac{1}{2}CA\rho

Bemærk i øvrigt at det er uhensigtsmæssigt af opgavestilleren at bruge D som variabelnavn. D bruges ofte som differentialoperator.

Dette er en førsteordens ikke-linear differentialligning og er derfor svær at arbejde med.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2023 af MandenMedMangeHatte

Løser man denne differentialligning finder man en funktion som beskriver faldhastigheden som funktion af tid. Altså v(t). Hvis starthastigheden (begyndelsesbetingelsen) er 0 v(0) = 0 finder Maple løsningen til differentialligningen til at være

v(t) = -\frac{\sqrt{Dmg}}{D} \cdot \tanh\bigg(\frac{\sqrt{Dmg}}{m}t\bigg)

Som kan reduceres til

v(t) = -\sqrt{\frac{mg}{D}} \cdot \tanh\bigg(\sqrt{\frac{Dg}{m}} \cdot t\bigg)

Du skal nok bruge sofistikerede metoder, som separation af de variable, til at finde løsningen analytisk.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Du kan eftervise, at den er korrekt ved at differentiere den og indsætte i ligningen.

Her skal du bruge, at tanh(x) = (exp(x)-exp(-x))/(exp(x)+exp(-x)).


Skriv et svar til: Lodret fald med luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.