Fysik

Fysik B Projektrapport 1 Køkkenet

17. april 2023 af snefnug1 - Niveau: B-niveau
Ville nogen være søde at hjælpe. Har denne fysik rapport opgave for og kan ikke finde ud af hvordan jeg skal løser opgaverne skal have dem lyst inden onsdag aften. Håber nogen ville hjælpe for består jeg ikke fysik skal jeg gå 1 g om. Opgaverne er vedhæftet i fil. På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. april 2023 af Moderatoren

Opgaven går ud på, at du skal vise, hvordan du forstår fysik.

Hvis du beskriver dine problemer med hver opgave, så kan hjælperne komme med hints, som kan hjælpe dig. 

Men det kan garanteret også hjælpe dig meget at kigge i din grundbog. 

Start med opgave 1. 


Svar #2
17. april 2023 af snefnug1

i denne opgave forstår jeg ikke vilken formeler jeg skal bruge?

Opgave 2: Om aften skal du koge noget vand som du skal bruge til maden. Det skal bringes i kog fra stuetemperatur på 20? og har en masse på 1,5 kg. Hvor meget energi kræver det at bringe vandet i kog? Du spekulerer på hvor meget vand du egentlig kan varme med samme energimængde, hvis du stopper opvarmningen på 75?. Hvor stor er massen af vandet nu?

nogen der kan hjælpe på forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. april 2023 af ringstedLC

1) Du skal bruge en formel, der handler om varmeenergien Q:

\begin{align*} Q &= m\cdot c\cdot \Delta T \end{align*}

2) Samme formel med m isoleret? og 75º som sluttemp.


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. april 2023 af MentorMath

Vedhæftet billag.


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. april 2023 af MentorMath

Billag (del 2)


Svar #6
18. april 2023 af snefnug1

nogen der kan hjælpe med opgave 3 og 4 har har sidet med den i snart 3 timmer men kan ikke se vilken formel jeg skal bruge. 

Opgave 3: Gryden med vand har netop en temperatur på 100?. Du skal have varmet en jernskål med massen 1,1 kg. Gryden som vandet er varmet i skal ikke medregnes, da det kogende vand hældes direkte over i jernskålen. Desuden ses der bort fra varmetab til omgivelserne. Jernskålen tages direkte fra skabet, derfor har den stuetemperatur. Hvad bliver fællestemperaturen?

Opgave 4: Du står i køkkenet med en skål af ukendt materiale, men vil gerne undersøge hvad hvilket materiale som den er lavet af. Du vejer den og massen af den er 1,66 kg og du måler fællestemperaturen til at være 85?. Igen bruger du samme mængde vand som før, dvs. 1,5 kg, temperaturen er 100 ? og den ukendte skål har stuetemperatur til at begynde med. Vi ser bort fra varmetab. Hvilket materiale kan der være tale om?

på forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. april 2023 af Moderatoren

Hvilke formler har du forsøgt med? Kan du beskrive, hvad du har prøvet på i de 3 timer? Du er garanteret på sporet.


Svar #8
18. april 2023 af snefnug1

Nogen der kan svare på om det ser rigtig den vedhæftede fil er opgave 3

Svar #9
18. april 2023 af snefnug1

Prøver at vedhæfte opgave 3

Svar #10
18. april 2023 af snefnug1

Opg3

Svar #11
18. april 2023 af snefnug1

Og nogen der kan se om ogave 4 ser rigtig ud.

Svar #12
18. april 2023 af snefnug1

hej nogen der kan se vilken formel/er jeg skal bruge og  hvordan jeg kan forklare det. Håber nogen ville hjælpe med opgaven skal have den afleverte i morgen onsdag.

Opgave 7: Du står ved din kogeplade og filosoferer over hvor stor tyngdekraften egentlig er er på gryden med indholdet er. Gryden vejer 1,1 kg Hvor stor vil du kunne måle tyngdekraften til at være? Men hov, da du måler tyngdekraften med det newtonmeter, du har lånt på skolen, finder du at det siger 4,6 N mere end du har beregnet. Hvad er grydens med indholdets egentlige masse?

på forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (1)

Svar #13
18. april 2023 af ringstedLC

Opg. 3 Korrekt, afrund dog resultatet til fx 94º C

PS. Beskær og orientér dine billeder.

Vedhæftet fil:ScreenShot_3.png

Brugbart svar (1)

Svar #14
18. april 2023 af ringstedLC

Opg. 4 Du roder lidt rundt med fortegn og navngivning:

\begin{align*} m_x\cdot c_x\cdot \Delta T_x &= m_v\cdot c_v\cdot \Delta T_v \\ c_x &= \frac{m_v\cdot c_v\cdot \bigl(100^{\circ}\,\textup{C}-T_F\bigr)}{m_x\cdot \bigl(T_F-20^{\circ}\,\textup{C}\bigr)} \end{align*}

men regner rigtigt. Dit bud på materialet er også OK.

Vedhæftet fil:ScreenShot_4.png

Brugbart svar (1)

Svar #15
18. april 2023 af ringstedLC

Opg. 7

\begin{align*} F_t &= m\cdot g \\ m_g\cdot g+4.6\,\textup{N} &= \bigl(m_g+m_i\bigr)\cdot g \\m_g+m_i &= ... \end{align*}


Svar #16
19. april 2023 af snefnug1

nogen der kan hjælpe mig med dem skal nemilig have alle opgaver afleveret kl 24.00 i aften.

kan ikke finde ud af hvad jeg skal gære og hvordan.

Opgave 9:
I dit køkken er det et gammelt komfur, hvor pladerne er adskilt. Den ene plade er rund og har en radius på 10 cm. Husk SI enheder, dvs. r=0,10m
Hvad bliver pladens areal?
Hvor stort et tryk skal den mindst kunne holde til for at bære gryden med vand?
Ifølge komfurets vejledning står der at den kan kunne holde til et tryk på mindst 1356Pa ud over atmosfærens tryk. 
Hvad bliver den maksimale masse af gryde og vand på denne kogeplade?

Opgave 10:
Gryden udfylder lige netop pladen, idet der ses bort fra grydens materialetykkelse. 
Hvor højt vil vandet så i gryden?
Hvad bliver trykket i væsken på bunden af gryden?
Du fylder nu kviksølv på i gryden i stedet for vand, så det står lige så højt i gryden som før.
Hvad bliver trykket nu?
Efterhånden som dagen går, bliver det varmere og isen smelter, så der til sidst kun ligger et enkelt stykke is tilbage. Massen af isen er 498 gram. 

Opgave 11:
Hvad bliver opdriften på isflagen? 
Hint: der gælder at F_t=F_op
Hvor stort et rumfang af isflagen kommer til at ligge under vandet?


Brugbart svar (0)

Svar #17
19. april 2023 af ringstedLC

Du skal ikke oprette spørgsmål til forskellige opgaver i samme tråd.

Og du skal gøre rede for hvad du forstår og hvad du ikke forstår. Du bør selv kunne lave ihvertfald nogle af spørgsmålene fx 1 i opgave 9. Gør det og kom med dit bud, hvis du gerne vil have feedback..


Skriv et svar til: Fysik B Projektrapport 1 Køkkenet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.