Kemi

Beregning af pH, Hjælp!!!

03. maj 2023 af John1987 - Niveau: C-niveau

Jeg har en kommende prøve i kemi hvor vi blandt andet skal beregne pH-værdi, hvilket jeg ikke er den skarpeste til. Jeg har to opgaver som jeg ikke forstår og har meget svært ved at komme igennem. Jeg forstår godt begreberne og enhederne som bliver brugt, men jeg kan ikke huske nærmest nogle af formlerne. 

1. I et forsøg blev 20,0 mL af en opløsning indeholdende saltsyre (HCl), titreret med 0,100 mol/L NaOH. Ækvivalenspunktet blev indikeret ved hjælp af bromthymolblåt (BTB)-indikatoren, der skiftede farve fra gul til blå, da der var tilsat 17,4 mL NaOH. Beregn koncentrationen af saltsyre i opløsningen. Beregn pH-værdien i opløsningen af saltsyre.

2. Beregn pH i en opløsning, der er fremkommet ved at blande følgende: 30 mL 0,100 M HCl og 15 mL 0,100 M NaOH (Vtotal = 30+15 = 45 mL)

Hvis der er nogen der kan hjælpe vil det være super fedt, på forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. maj 2023 af mathon

Da HCl og NaOH reagerer i forholdet 1:1
er i ækvivalenspunktet:
                                          \small \begin{array}{llllll} n(HCl)=n(NaOH)\\\\ V_{HCl}\cdot c_{HCl}=V_{NaOH}\cdot c_{NaOH}\\\\ c_{HCl}=\frac{V_{NaOH}}{V_{HCl}}\cdot c_{NaOH} \end{}


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. maj 2023 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textbf{1.}\\&& c_{HCl}=\frac{17.4}{20}\cdot \left ( 0.1\mathrm{M} \right )=0.087\;\mathrm{M}\\\\&& \left [ H_3O^+ \right ]_{HCl}=c_s=0.087\;\mathrm{M}\\\\&& pH=-\log\left ( 0.087 \right )=1.1\\\\\\\\ \textbf{2.}\\&\textup{Overskud af }\left [ H_3O^+ \right ]=&\left ( 0.030\;\mathrm{L} \right )\cdot \left ( 0.1\;\mathrm{\frac{mol}{L}} \right )-\left ( 0.015\;\mathrm{L} \right )\cdot \left ( 0.1\;\mathrm{\frac{mol}{L}} \right )=\\&&\qquad\qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad 0.0015\;\mathrm{mol}\\\\&& \left [ H_3O^+ \right ]=\frac{ 0.0015\;\mathrm{mol}}{0.045\;\mathrm{L}}=0.0333\;\mathrm{M}\\\\&&pH=-\log\left (0.0333 \right )=1.5 \end{}


Skriv et svar til: Beregning af pH, Hjælp!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.