Kemi

Hjælp til pH-beregning

21. maj 2023 af IdaHoeiris - Niveau: A-niveau

Hej:)

Jeg sidder og læser op til eksamen og skal beregne pH-værdien i forskellige stadier i en titrering. 

Min tilgang til det var, at jeg skulle finde pKs, så jeg kunne finde frem til, hvilken formel jeg skal bruge. pKs=2,3, så jeg tænkte, at jeg skulle bruge formlen pH=-log(H3O+), dog er reaktionen jeg kigger på følgende: 

H3PO4 + OH-=H2PO4- + H2O

Så der er jo ingen H3O+, som jeg kan isolere i mit udtryk for Ks? Er der nogen, der ved, hvordan man så skal beregne pH her?

Mange tak:)

dba ida


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2023 af mathon

                                  \small \begin{array}{llllll}&& H_3PO_4\,_{\textit{(aq)}}\;+\;OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\rightleftharpoons \;H_2P{O_4}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

Når titreringen er gennemført
gælder  for en monoprot syre:


                                 \small V_s\cdot c_s=V_o\cdot c_b       hvor \small V_o er det forbrugte  volumen titrator
                                                                      og \small 0<V<V_o           

og under titreringen
ligevægtsbrøken
                                          \small pH=pK_s+\log\left ( \frac{n_b}{n_s} \right )=pK_s+\log\left ( \frac{V\cdot c_b}{V_s\cdot c_s-V\cdot c_b} \right )=pK_s+\log\left ( \frac{V\cdot c_b}{V_o\cdot c_b-V\cdot c_b} \right )


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj 2023 af mathon

hvor 
                                  \small 0<V<V_o

dvs
                                \small pH=pK_s+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right )

og specifikt
for \small V=\tfrac{1}{2}V_o            

                                                 \small pH=pK_s+\log\left ( \frac{\tfrac{1}{2}V_o}{V_o-\tfrac{1}{2}V_o} \right )=pK_s+\log\left ( \frac{\tfrac{1}{2}V_o}{\tfrac{1}{2}{V_o}} \right )=pK_s+\log(1)=

                                             \small pK_s+0=pK_s

dvs
              \small pK_s er lig med den koordinerede \small pH -værdi ved halvt titratorvolumen.


Skriv et svar til: Hjælp til pH-beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.