Kemi

KEMI B EKSAMEN

02. juni 2023 af Annettebianca - Niveau: B-niveau

Halløjsa, jeg er igang med at forberede mig til eksamen i Kemi B. 

Kemi B eksamen er jo en slags samtale mellem elev, lærer og censor. Derfor ville jeg høre om I har nogle gode råd til den mundtlige kemi eksamen.

Som jeg kan forstå så forbereder man ikke en desideret "fremlæggelse"


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2023 af munkentroels

Eksamen i kemi er en eksamen i øvelserne, som I har været igennem. Oftest vil man kort lægge ud med at forklare om øvelsen: praktiske forhold, sikkerhed, princip, teori osv. Normalt er resultaterne ikke så vigtige, så hellere snakke om teori og fejlkilder. Herefter kan man eventuelt snakke videre om emner, som er relevante for det forsøg. 

Herefter vil samtalen begynde hvor lærer og censor spørger ind til øvelsen, teorien, resten af pensum. 


Svar #2
03. juni 2023 af Annettebianca

#1

Eksamen i kemi er en eksamen i øvelserne, som I har været igennem. Oftest vil man kort lægge ud med at forklare om øvelsen: praktiske forhold, sikkerhed, princip, teori osv. Normalt er resultaterne ikke så vigtige, så hellere snakke om teori og fejlkilder. Herefter kan man eventuelt snakke videre om emner, som er relevante for det forsøg. 

Herefter vil samtalen begynde hvor lærer og censor spørger ind til øvelsen, teorien, resten af pensum. 

Læreren siger at vi selv bestemmer om vi vil redegøre for øvelsen først eller efter. Vil du mere der er flere fordele i at gøre det først?


Svar #3
03. juni 2023 af Annettebianca

Jeg har været til eksamen i kemi A på HTX (snit på 7 i kemi), nu tager jeg det på B niveau på HF for at forbedre min karakter. Tror du kravene på HTX i kemi generelt er højere end HF, hvis man ser bort fra A og B fag.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2023 af Emma573

#0

Halløjsa, jeg er igang med at forberede mig til eksamen i Kemi B. 

Kemi B eksamen er jo en slags samtale mellem elev, lærer og censor. Derfor ville jeg høre om I har nogle gode råd til den mundtlige kemi eksamen.

Som jeg kan forstå så forbereder man ikke en desideret "fremlæggelse"

1) Vær godt forberedt på de emner, I har gennemgået i løbet af året
2) Forstå de grundlæggende begreber og teorier
3) Tænk på eksempler eller praktiske anvendelser af kemi
4) Lyt nøje til spørgsmålene fra din lærer og censor
5) Tag dig tid til at tænke over svaret, før du svarer
6) Vær ærlig, hvis du er usikker, og bed om hjælp eller afklaring
7) Vær rolig og afslappet under eksamen


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2023 af Emma573

#3

Jeg har været til eksamen i kemi A på HTX (snit på 7 i kemi), nu tager jeg det på B niveau på HF for at forbedre min karakter. Tror du kravene på HTX i kemi generelt er højere end HF, hvis man ser bort fra A og B fag.

Generelt set er det svært at sammenligne kravene i kemi mellem forskellige uddannelsesinstitutioner som HTX og HF, da der kan være variationer både inden for og på tværs af skolesystemer. 

På HTX er kemi ofte mere omfattende og dybdegående sammenlignet med HF. Dette skyldes, at HTX er en teknisk gymnasial uddannelse, hvor naturvidenskabelige fag som kemi får stor vægt og ofte er mere intensive.

På HF er fokus mere bredt, da det er en almen gymnasial uddannelse, der sigter mod at give en bredere akademisk viden. Kemi på HF kan være mere overordnet og have mindre detaljeret indhold sammenlignet med kemi på HTX.


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2023 af Emma573

#2
#1

Eksamen i kemi er en eksamen i øvelserne, som I har været igennem. Oftest vil man kort lægge ud med at forklare om øvelsen: praktiske forhold, sikkerhed, princip, teori osv. Normalt er resultaterne ikke så vigtige, så hellere snakke om teori og fejlkilder. Herefter kan man eventuelt snakke videre om emner, som er relevante for det forsøg. 

Herefter vil samtalen begynde hvor lærer og censor spørger ind til øvelsen, teorien, resten af pensum. 

Læreren siger at vi selv bestemmer om vi vil redegøre for øvelsen først eller efter. Vil du mere der er flere fordele i at gøre det først?

Ja, der er flere fordele ved at redegøre for øvelsen først, inden du udfører den.
1) Kontekst og formål: Introducerer formålet og relevansen af øvelsen.
2) Forventningsafstemning: Klargør forventninger og hypoteser.
3) Planlægning og sikkerhed: Muliggør planlægning og håndtering af sikkerhedsmæssige aspekter.
4) Analyse og fortolkning: Fokuserer på relevante analyser og fortolkninger.


Skriv et svar til: KEMI B EKSAMEN

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.