Kemi

Redoxreaktioner Plss hjælp

02. juni 2023 af Fyma2021 - Niveau: B-niveau

hej venner. Jeg siddeer med denne reaktion, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor der skal et 2 tal foran Cu2+

R-CHO (aq) + 2Cu2+ (aq) + 5OH(aq) --> R-COO- + Cu2O (s) + 3H2O (l)

Jeg har fundet et svar der siger at antallet af optagende og afgivne elektroner skal være ens, men jeg forstår det overhovedet ikke. 

Plssss hjælp mig 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2023 af munkentroels

2 Cu2+ -> Cu2O

Der er to kobberatomer i kobber(I)oxid, så der skal være to kobberatomer på reaktant siden. Eller tænker du på noget andet?


Svar #2
02. juni 2023 af Fyma2021

Jeg tænker på noget andet:(

jeg prøver at afstemme redoxreaktionen hel fra start af. jeg har fundet to svar der begge to viser det samme; nemlig at antallet af optagende og afgivne elektroner er ens. Jeg tænker at det måske har noget at gøre med de elektroner der bliver optaget af cu når aldehyden oxideres? men jeg har ingen ide, jeg ved kun det ikke har noget med antallet af grundstoffer at gøre


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. juni 2023 af munkentroels

Har du sat oxidationstal på? Når din alkohol oxideres, stiger carbons oxidationstal med to.

Når du reducerer Cu2+ til Cu(I)oxid, reduceres oxidationstallet med 1.

Man vil gerne opnå at stigning og fald i oxidationstal er ens på reaktant og produkt siden. Derfor ganger man.

Du må sige til, hvis det ikke giver mening :D


Svar #4
04. juni 2023 af Fyma2021

det gør det, tusind tak:)

Nu hvor jeg har dig, har jeg et andet spørgsmål. Jeg sidder og kigge på hydrogenbindninger i forhold til et emne alkoholer og der en figur jeg ikke rigtigt forstår: jeg har vedhæftet den. 

hvad menes der helt præcis med perioder??


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. juni 2023 af Heptan

Periode = række i det periodiske system.


Svar #6
05. juni 2023 af Fyma2021

det er jeg klar over:) jeg forstår bare ikke hvilken sammenhæng der er mellem perioderne og kogepunkter

kan diu eventuelt forkalre mig det?


Skriv et svar til: Redoxreaktioner Plss hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.